dc.contributor.author | Bisogno, Marco | |
dc.contributor.author | Nota, Giancarlo | |
dc.contributor.author | Saccomanno, Antonello | |
dc.contributor.author | Tommasetti, Aurelio | |
dc.date.accessioned | 2015-02-09T11:06:28Z | |
dc.date.available | 2015-02-09T11:06:28Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10272/9836 | |
dc.description.abstract | The aim of the paper is to investigate maritime logistic processes, focusing on efficiency and coordination. The topic is timely because, in the European context, the EU Directive no. 2010/65/EU imposes the adoption of digital procedures concerning documents and information, in order to facilitate the relationships between all the actors of a port community system (PCS). From a theoretical viewpoint, we adopt the evolutionary economic approach, since it helps to understand the change processes due to its focus on organizational routines and their institutionalization. From a methodological viewpoint, we adopt a case-study approach, investigating the port of Salerno (south of Italy), which is involved in the “Smart Tunnel Project”, whose aim is to create a platform for intelligent logistic services. As a result, we provide a model that aims to replace the old inter-organizational routines with new more efficient ones, also improving the knowledge of the logistic processes through a facilitation of the exchange of documents and information between all the involved actors. | en_US |
dc.description.abstract | El objetivo de este artículo es investigar procesos logísticos marítimos, centrándose en la eficiencia y coordinación. Se trata de un tema oportuno, ya que en el contexto europeo, la directiva de la UE no. 2010/65/EU impone la adopción de procedimientos digitales con respecto a documentos e información, para facilitar las relaciones entre todos los actores del port community system (PCS). Desde un punto de vista teórico, se ha adoptado el enfoque económico evolucionista, que ayuda a entender los procesos de cambio debido a su foco en rutinas organizacionales y su institucionalización. Desde el punto de vista metodológico, se adopta un enfoque de estudio de caso, investigando el puerto de Salerno (sur de Italia), que está involucrado en el “Small Tunnel Project”, cuyo objetivo es la creación de una plataforma para servicios logísticos inteligentes. Como resultado, ofrecemos un modelo que pretende reemplazar las antiguas rutinas interorganizativas con otras nuevas y más eficientes, mejorando también el conocimiento sobre los procesos logísticos al facilitar el intercambio de documentos e información entre los actores involucrados. | |
dc.language.iso | eng | en_US |
dc.publisher | Universidad de Huelva | en_US |
dc.rights | Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/ | * |
dc.subject.other | Port | |
dc.subject.other | Port community system | |
dc.subject.other | Coordination | |
dc.subject.other | Efficiency | |
dc.subject.other | Routines | |
dc.subject.other | Case study | |
dc.title | Improving the efficiency of Port Community Systems through integrated information flows of logistic processes | en_US |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | en_US |
dc.identifier.doi | 10.4192/1577-8517-v15_1 | |
dc.rights.accessRights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |