The aim of this paper is twofold. Firstly, it aims to understand if the territory
of the European Union (EU) contains any form of identity, with particular
effects on tourism. Secondly, to identify how EU citizens interpret the
Union in a special way when they choose their international tourist destinations.
The key issue is to understand the behaviour of EU nationals as
a new form of ‘domestic’ tourism in the European Union in order to know
what factors determine the choice of an international tourism destination
in Europe by European citizens and what attributes make a European
tourist destination more attractive than other. That is why authors conducted
a direct survey on EU residents. A descriptive and a factorial analysis
have been applied to more than 600 replies received from 26 States.
Este artículo tiene dos propósitos. Primero, pretende entender si el territorio de la Unión europea (EU) contiene alguna forma de identidad, con efectos particulares en el turismo. Segundo, identificar como los ciudadanos de EU interpretan la Unión de una manera especial cuando eligen sus destinos de viaje. Esto es clave para comprender el comportamiento de los ciudadanos de la UE como una nueva forma de turismo ‘domestico’ en la Unión Europea para conocer los factores que determinan la elección de un destino turístico internacional en Europa por los ciudadanos europeos y que atributos hacen a los destinos turísticos europeos mas atractivos que cualquier otro. Esto es por lo que los autores llevaron a cabo unas encuestas dirigidas a los residentes de la UE. Un análisis descriptivo y factorial ha sido aplicado a más de 600 respuestas recibidas de 26 estados.