Active karst processes in urban settings can represent a significative
hazard for the population and to buildings and other facilities. In this work,
an integrated analysis by means of geophysical survey, surficial analysis and
geomechanical tests is presented. The obtained results permit to identify a
collapsed geometry where the more sudden hazards are related to the noncollapsed
marginal areas of the sinkhole. The geomechanical tests show a
high alluvial resistance due to the partial carbonatic cementation with apparent
higher stability. However, cementation allows the individualization
and the propagation of underground cavities up to near-surface levels being
the highest hazard to be analyzed in these contexts
Los procesos kársticos en medios urbanos pueden representar un riesgo
significativo para la seguridad vial y constructiva. En este trabajo se presenta
un estudio integrado de prospección geofísica, análisis superficial y ensayos
mecánicos. Se identifica y delimita un dispositivo geométrico de tipo colapso
y se aprecia que el mayor riesgo repentino se asocia a sectores marginales
del colapso que presenta una orla de cavidades en el subsuelo. Los ensayos
geomecánicos muestran una alta compacidad de los materiales naturales
parcialmente cementados, lo que podría tomarse como indicador de estabilidad.
En realidad, esta compacidad permite el sostenimiento inestable de cavidades
propagadas desde el substrato hasta cerca de la superficie, siendo
éste el mayor riesgo que aquí se trata de valorar