The purpose of this paper is to provide an evolutionary perspective of cloud computing (CC) by integrating two previously disparate literatures: CC and information technology outsourcing (ITO). We review the literature and develop a framework that highlights the demand for the CC service, benefits, risks, as well as risk mitigation strategies that are likely to influence the success of the service. CC success in organisations and as a technology overall is a function of (i) the outsourcing decision and supplier selection, (ii) contractual and relational governance, and (iii) industry standards and legal framework. Whereas CC clients have little control over standards and/or the legal framework, they are able to influence other factors to maximize the benefits while limiting the risks. This paper provides guidelines for (potential) cloud computing users with respect to the outsourcing decision, vendor selection, service-level-agreements, and other issues that need to be addressed when opting for CC services. We contribute to the literature by providing an evolutionary and holistic view of CC that draws on the extensive literature and theory of ITO. We conclude the paper with a number of research paths that future researchers can follow to advance the knowledge in this field.
El objetivo de este artículo es ofrecer una perspectiva evolutiva de la computación en la nube (CC) integrando dos literatas previamente separadas: CC y externalización de servicios IT (ITO). Reseñamos esta literatura y elaboramos un marco teórico que subraya la demanda de servicios, beneficios, riesgos y estrategias de mitigación de riesgos de la CC que probablemente influirían en el éxito de este servicio. El éxito de la CC en organizaciones y como tecnología en general es una función de (i) la decisión de externalizar y elección del proveedor, (ii) gobierno contractual y relacional, (iii) estándares de industria y marco legal. Mientras que los clientes tienen poco control sobre los estándares y/o el marco legal, pueden influenciar otros factores para maximizar los beneficios limitando los riesgos. Este artículo ofrece indicaciones para usuarios (potenciales) de CC con respecto a la decisión de externalización, selección de vendedor, acuerdos de nivel de servicio, y otros aspectos de consideración al optar por servicios de CC. Nuestra contribución a la literatura se basa en ofrecer una visión evolutiva y holística de la CC que se vale de literatura extensiva y teoría de ITO. El artículo concluye con un número de indicaciones que futuros investigadores pueden seguir para aumentar el conocimiento sobre este campo.