En este trabajo se exponen algunos de los resultados de una investigación llevada a cabo en Andalucía
(España) para evaluar el impacto de la política de innovación educativa desarrollada por el gobierno de la
región, mediante la implantación masiva de las Tecnologías de la Información y Comunicación (TIC) en
centros de enseñanza de Primaria y Secundaria (Centros TIC). En concreto, se analizan las implicaciones de
la administración educativa y de los centros ante las medidas de impulso para la integración de las TIC, no
sólo a nivel institucional en cuanto a organización de centros, sino también en lo que se refiere a acciones
de formación permanente del profesorado y las implicaciones y repercusiones en los procesos de
enseñanza aprendizaje.
This paper displays some of the results from research carried out in Andalusia (Spain) to evaluate the
impact of the educational innovation policy developed by the regional government through widely
introducing Information and Communication Technologies (ICT) in primary and secondary schools (ICT
Centres). Specifically, the effect of the measures used to integrate ICTs on the educational administration
and education centres is analysed. This integration is analysed not only at an institutional level, concerning
the organization of the centres, but also in that referring to the permanent teacher’s training actions and
the implications and repercutions in the teaching‐learning processes and the classroom and thus its
repercussions in teaching‐learning processes.