Fast-growing, short-rotation forest plantations in
Mediterranean-type ecosystems are vulnerable to
wildfire. This study quantifies fuel characteristics
over a wide range of stand characteristics in blue
gum (Eucalyptus globulus) stands in Portugal,
namely fuel loading by size class and fuel layer and
bulk density. We combined destructive and non–
destructive methods to estimate fuel loadings in both
natural and activity (logging slash) fuels, and then
built fuel models to predict fire behaviour
characteristics. Classification of National Forest
Inventory blue gum plots by fuel model showed that
high-intensity fire threatens approximately half of
the plots. Fire modelling indicates that wildfire
control operations are made effective by treating
hazardous fuels in these plantations, even under
extreme weather conditions. Stand management
against wildfire can greatly benefit from fuel and fire
modelling.
Plantaciones forestales de crecimiento rápido y
rotación corta en ecosistemas de tipo mediterráneo
son vulnerables a los incendios forestales. Este
estudio cuantifica las características del combustible
(carga de combustible por clase de tamaño y estrato
de combustible, densidad aparente) en masas de
Eucalyptus globulus en Portugal con una amplia
gama de características dasométricas. Se combinaron
los métodos destructivos y no destructivos para
estimar las cargas de combustible en ambos
combustibles naturales y de actividad (residuos de
explotación), y luego construyó modelos de
combustible para predecir las características de
comportamiento del fuego. A clasificación por
modelo de combustible das parcelas do inventario
forestal nacional ocupadas con E. globulus demostró
que el fuego de alta intensidad amenaza a
aproximadamente la mitad de las parcelas. La
modelización del fuego indica que las operaciones
de control de incendios forestales se hacen efectivas
mediante el tratamiento de combustibles peligrosos
en estas plantaciones, incluso en condiciones
meteorológicas extremas. A prevención de incendios
forestales puede beneficiar en gran medida de los
modelos de combustible y de comportamiento de
fuego.