Background - Ambiguity is the perception of inadequate information arising from certain
characteristics of a situation. In a situation that demands evaluation or choice, the perception of
ambiguity is threatening and presents a cognitive challenge. Research has examined AT (Ambiguity
Tolerance) levels and their influence on decision making in business and financial scenarios.
Aims - This paper aims to investigate the AT levels of a sample of accounting students and to
compare them with the AT levels of students on other social sciences degree courses.
Instrument and Sample - The instrument used is the Spanish version of MSTAT-II (McLain,
2008). The sample is composed of students enrolled on various degree courses at a Spanish
University (Universidad de Huelva).
Results and implications - The results of the questionnaire present high levels of internal
consistency with the sample. Accounting students are shown to present lower levels of AT
than students enrolled on other social sciences degree courses. The implications for
universities and education are discussed.
La ambigüedad es la percepción de la inadecuación de la información que resulta de
determinadas características de un escenario. En situaciones de toma de decisiones, la
percepción de ambigüedad puede percibirse como una amenaza y supone un reto cognitivo.
En esta línea la literatura ha tratado la incidencia de los niveles de tolerancia a la ambigüedad
(AT) en la toma de decisiones en contextos empresariales y financieros.
Este trabajo trata de estudiar los niveles de AT en una muestra de estudiantes de contabilidad
comparándolos con los niveles de otros estudiantes de otras carreras de ciencias sociales.
El instrumento usado es la versión española del MSTAT-II (McLain, 2008) y la muestra
está compuesta por estudiantes de distintas carreras de ciencias sociales de la
Universidad de Huelva.
Los resultados indican un alto nivel de consistencia interna del instrumento con esta muestra.
Los estudiantes de contabilidad presentan niveles de tolerancia a la ambigüedad más bajos
que el resto de sus compañeros en otras carreras. Por último, se debaten las implicaciones
educativas para las universidades de estos resultados.