This paper analyzes the impact of advertising among Chilean youngsters of different socioeconomic background. We aim to identify
the relationship that this group establishes with advertising and, in particular, the way they incorporate it in their socialization
strategies. We do not address what advertising does to youngsters, but instead what youngsters do with advertising in their practices
of appropriation and reception of it. The research design included focus groups of male and female youngsters living in
Santiago de Chile between 15 and 24 coming from both high and low-income background. The conclusion of our research is that
advertising is assumed by youngsters as a constitutive part of the media offering, which is used both as commercial information and
as a cultural referent of new aesthetic values. Furthermore, advertising represents a socializing agent for this group because they
incorporate the content of advertising in their exchange with their peers. Finally, this work concludes that advertising represents a
leading sociocultural fact for the Chilean youth, because it is a central actor of their daily life.____________________________________________El presente trabajo analiza el impacto de la publicidad entre jóvenes chilenos de distintos estratos socioeconómicos, con el objetivo
de identificar la relación que establecen con la publicidad y la particular incorporación que hacen de ésta en sus estrategias de
socialización. Por lo tanto, no se pretende dar cuenta de lo que la publicidad hace con los jóvenes, sino de lo que los jóvenes hacen
con la publicidad a través de sus prácticas de recepción y apropiación. Para esto, se realizó un estudio sobre la base de grupos de
discusión a jóvenes de ambos sexos, de edades entre 15 y 24 años provenientes de los niveles socioeconómicos altos y bajos residentes
en Santiago de Chile. Los resultados que arrojó el estudio dan cuenta de que la publicidad es asumida como parte constitutiva
de la oferta medial, la que es utilizada como información comercial y referente cultural de nuevos valores estéticos. Junto
con esto, la publicidad adquiere el carácter de agente de socialización, al incorporar los contenidos de los mensajes publicitarios
en las conversaciones con sus pares. Finalmente, este trabajo concluye que la publicidad entre los jóvenes chilenos estudiados, se
presenta como una realidad sociocultural de primer orden, en cuanto actor central de su vida cotidiana.