El autor plantea en este artículo cómo el currículo es un
contexto de comunicación y las aulas son escenarios comunicativos en
los que la educación se orienta a
l aprendizaje de la co
municación. En
estas líneas reflexiona sobre
las
habilidades lingüísticas necesarias para
un adecuado desarrollo de la competencia comunicativa del
alumnado.
En este sentido, es fundamental en su opinión orientar también
algunas de
l
as tareas educativas en las clases al estudio de las
estrategias verbales y no verbales que ha
bitan en los textos de los
medios de comunicación, por la incidencia de estos textos en sus ideas
del mundo. El fin último no es otro que una educación integrado
ra,
abierta y flexible.
In this article, the author raises the topic of how the curriculum is a context of communication and the classrooms are communicative settings where education is oriented towards the learning of communication. In these lines, he reflects about the linguistic abilities which are needed for an adequate development of students’ communicative competence. Accordingly, in his opinion, it is also fundamental to orientate some of the educative tasks in the classroom towards the study of verbal and non-verbal strategies which inhabit media texts, as a consequence of the incidence of these texts in his ideas about the world. The final aim is none other but an integrating, open and flexible education.