Despite the social importance of universities and their significance as receivers of public funds, hardly any research exists about their disclosure of financial information. The scarce research that has been done has focused on countries such as the United States, New Zealand, Austria, the United Kingdom and Norway. In addition, the Internet is used widely on behalf of public bodies as a way to improve their relations with citizens, through greater disclosure of information and the possibility of doing administrative business and paperwork online. Considering both topics, this work has a twofold objective: (1) to analyse the disclosure of information revealed online by Spanish universities, focusing on several issues, such as financial information, corporate governance, social responsibility and strategy, teaching and research activities, etc.; and (2) to observe the factors that explain the disclosure of financial information through Spanish universities’ websites, focusing mainly on size, leverage, university profitability, governance, type of university, research orientation, age of the university and its internationality etc. This study takes into account the whole population of Spanish universities (70 universities: 48 public and 22 private). The findings obtained emphasize that university websites mainly disclose information on teaching and research activities and on governing bodies; to a lesser extent, they reveal information on their social responsibility and strategic aspects; and finally, the volume of financial information disclosed remains quite small, mainly including their budgets. Furthermore, the universities with lower levels of leverage disclose more information online, whereas those with higher volumes of debt are more reluctant to reveal their internal situation on the Internet.
A pesar de la importancia social de las universidades, y su significado como recibidores de fondos públicos, difícilmente alguna investigación existe sobre sus divulgaciones de información financiera. La escasa investigación realizada se ha centrado en países como EEUU, Nueva Zelanda, Austria, el Reino Unido, y Noruega. Además, Internet se usa ampliamente por las figuras públicas como manera de mejorar sus relaciones con los ciudadanos, mediante una mayor divulgación de información, y la posibilidad de hacer negocios administrativos y papeleo en formato online. Teniendo en cuenta ambos temas, este estudio tiene un doble objetivo. Primeramente, analizar la divulgación de información revelada online por universidades españolas, centrándonos en algunos problemas, como la información financiera, la dirección corporativa, la responsabilidad y estrategia social, actividades de enseñanza e investigación, etc. Y en segundo lugar, observar los factores que explican dicha divulgación a través de las páginas webs de las universidades españolas, enfocándonos principalmente en el tamaño, la influencia, la rentabilidad de la universidad, la dirección, el tipo de universidad, la orientación de la investigación, la antigüedad de dicha universidad y su internacionalidad, etc. Este estudio tiene en cuenta la población de las universidades españolas al completo (70 universidades: 48 públicas y 22 privadas). Los hallazgos obtenidos subrayan que las páginas web universitarias revelan información principalmente de actividades de enseñanza e investigación, y de figuras de dirección; a un menor alcance, desvelan información de sus responsabilidades sociales y aspectos estratégicos; y finalmente, el volumen de información financiera desvelada permanece pequeño, mayormente incluyendo sus presupuestos.