Local tourism professionals entail those who strongly face the personal and financial difficulties of tourism seasonality. The main purpose of this paper is to examine the local tourism professionals' perceptions of a small-scale sports event, which is held in the off-season. Through the study of Kissavos Mountain Race - a small-scale running event that is held annually in the region of Agia Larissa - the contribution of such an event to seasonality mitigation is investigated. Accordingly, this study aims to describe how the local professionals of this mountainous village understand and interpret the relations between sustainable small-scale sports events and seasonality aspects. An exploratory study was designed to address the local professionals’ opinions regarding the effectiveness of the running event in mitigating seasonality as well as their willingness to support similar actions. Through a literature review on seasonality tourism, sustainability, and minor events, a semi-structured interview guide was created and twenty-five local tourism professionals were interviewed. Subsequently, data that reflect their perceptions of events and seasonality were collected. Based on the analysis of the replies, the respondents believe that the sports event impacts seasonality mitigation but only in conjunction with other actions. Most of them also converge on a strategy that would not only include the needs of visitors but also the authorities’ ongoing support of their businesses. On this basis, it is recommended that local and regional tourism managers use a variety of combination tools to smooth out seasonality. From a practical viewpoint, this study draws attention to the perspectives of local professionals and allows tourism policymakers to understand the market’s characteristics and needs. As it would be interesting to apply this investigation in different seasons for different areas, this study ultimately contributes to the tourism field by examining the contribution of a small-scale event to seasonality mitigation via a local stakeholder approach.
El término profesionales del turismo local se refiere a aquellos que tienen que afrontar las dificultades personales y financieras del turismo de temporada. El objetivo principal de este artículo es examinar las percepciones por parte de los profesionales del turismo local de un evento deportivo a pequeña escala, el cual ha tenido lugar fuera de la temporada. A partir del estudio de la Kissavos Mountain Race – un evento de maratón de pequeña escala que se organiza una vez al año en la región de Agia Larissa – se investiga la contribución de dicho evento a mitigar la estacionalidad. Por lo tanto, el estudio pretende describir cómo los profesionales locales de esta localidad de montaña entienden e interpretan las relaciones entre eventos deportivos sostenibles de pequeña escala y aspectos de estacionalidad. Se ha diseñado un estudio exploratorio para estudiar las opiniones de los profesionales locales sobre la efectividad del evento en la mitigación de la estacionalidad, así como su disposición a apoyar acciones similares. En base a una revisión bibliográfica sobre estacionalidad turística, sostenibilidad y eventos menores, se ha elaborado un guion de entrevista semiestructurada y se ha entrevistado a veinticinco profesionales del turismo local. Posteriormente se recogieron datos que reflejan su percepción de los eventos y la estacionalidad. Según el análisis de las respuestas, los entrevistados consideran que el evento deportivo afecta la mitigación de la estacionalidad pero solo en conjunción con otras acciones. La mayoría coincide también en una estrategia que no solo incluiría las necesidades de los visitantes sino también el apoyo constante de las autoridades a sus negocios. En base a esto, se recomienda a los managers locales y regionales que usen una variedad de herramientas de conminación para suavizar la estacionalidad. Desde un punto de vista práctico, este estudio llama la atención sobre las respectivas de los profesionales locales y ayuda a los formuladores de políticas turísticas a entender las características y necesidades del mercado. Dado que sería interesante aplicar esta investigación en distintas temporadas en distintas áreas, este estudio contribuye al campo del turismo examinando la contribución de un evento de pequeña escala a la mitigación de la estacionalidad mediante un enfoque de participantes locales.