Sports tourism is a decisive factor in geographical mobility for leisure purposes. These activities entail certain acts and consequences inherent in their execution, which are worthy of study from the perspective of sustainable and reasonable tourism. Previous studies tried to show the characteristics of this type of tourist but did not provide relevant information to offer the necessary services to provide, to understand their patterns of habits, and to be able to act correctly. This paper aims to study the profile of the sports tourism consumer. Data provided by the National Institute of Statistics for the year 2019 was analyzed, taking a sample of 1496 people for statistical analysis. From these statistical analyses, key information on consumer profiles can be gleaned. Findings showed that people with Spanish nationality predominate, being mainly men. Both sexes show that they are over 40 years of age, with higher education, mostly married, cohabitation with a partner with children at home, with permanent employment contracts and certain patterns of behavior such as the use of their private car, and staying mainly in hotels or aparthotels. Therefore, from the point of view of sustainable tourism, it is vital to draw up profiles and patterns of consumers of this tourism, to evaluate and study its ecological, environmental, and social impact, as well as taking the appropriate measures to balance the balance between sports tourism and sustainability.
El turismo deportivo es un factor decisivo en la movilidad geográfica con fines de ocio. Estas actividades conllevan ciertos actos y consecuencias inherentes a su ejecución, que son dignos de estudio desde la perspectiva del turismo sostenible y razonable. Estudios anteriores trataron de mostrar las características de este tipo de turista pero no aportaron información relevante para ofrecer los servicios necesarios a prestar, para conocer sus patrones de hábitos y poder actuar correctamente. Este trabajo pretende estudiar el perfil del consumidor de turismo deportivo. Se han analizado los datos proporcionados por el Instituto Nacional de Estadística para el año 2019, tomando una muestra de 1496 personas para su análisis estadístico. De estos análisis estadísticos se puede extraer información clave sobre el perfil del consumidor. L os resultados mostraron que predominan las personas con nacionalidad española, existiendo una proporción mayor de hombres que de mujeres. De ambos sexos se desprende que son mayores de 40 años, con estudios
superiores, mayoritariamente casados, con convivencia en pareja y con hijos en el hogar, con contratos laborales indefinidos y con ciertas pautas de comportamiento como el uso de su coche particular, y alojándose principalmente en hoteles o apartahoteles. Por lo tanto, desde el punto de vista del turismo sostenible, es vital elaborar perfiles y patrones de los consumidores de este turismo, para evaluar y estudiar su impacto ecológico, ambiental y social, así como tomar las medidas aptas para equilibrar la balanza entre el turismo deportivo y la sostenibilidad.