Show simple item record

dc.contributor.authorMuñoz Sánchez, Práxedes
dc.date.accessioned2023-02-02T11:08:48Z
dc.date.available2023-02-02T11:08:48Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10272/21449
dc.description.abstractThis article presents a reflection, experienced, on continuous training of aspects that favor the awareness of the person to live in and for the community, in terms of decolonizing didactic strategies and going to dialogic practices in favor of social transformations. Learning is based on applying theory to life practices that facilitate understanding of the need for a glolocal perspective and world system, with a focus on solidarity. For this, it is necessary to facilitate the understanding of language from the transnational complexity in terms of social and cultural diversity and identify the colonial from an imposed knowledge. This fact favors an education of non-conformism, as well as identifying the barriers in the acceptance of otherness, as a political act. After investigations into action and practical theoretical reflections in the classroom, strategies are presented that link the democracy of knowledge with didactic daily life, epistemologies, meanings and symbolic charges to facilitate the sense of co-responsibility for development.es_ES
dc.description.abstractEn este artículo se presenta una reflexión, experimentada, sobre formación continua de aspectos que favorecen la toma de conciencia de la persona para vivir en y para la comunidad, en cuanto a descolonizar estrategias didácticas e ir a prácticas dialógicas en pro de transformaciones sociales. El aprendizaje se basa en aplicar la teoría a prácticas de la vida que faciliten la comprensión de la necesidad de la perspectiva geolocal y sistema mundo, con el enfoque de solidaridad. Para ello se requiere facilitar la comprensión del lenguaje desde la complejidad transnacional en cuanto a la diversidad social y cultural e identificar lo colonial desde un saber impuesto. De este modo se favorece una educación del no conformismo, así como en identificar las barreras en la aceptación de la otredad como acto político. Tras investigaciones en acción y reflexiones teórico prácticas en el aula, se presentan estrategias que vinculan la democracia del saber con la cotidianidad didáctica, las epistemologías, significados y cargas simbólicas para facilitar el sentido de la corresponsabilidad del desarrollo.es_ES
dc.language.isoenges_ES
dc.publisherUniversidad de Huelvaes_ES
dc.rightsAtribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/*
dc.subject.otherApplied practiceses_ES
dc.subject.otherDialogic practiceses_ES
dc.subject.otherDiversityes_ES
dc.subject.otherTeaching strategieses_ES
dc.subject.otherSolidarityes_ES
dc.subject.otherPrácticas aplicadases_ES
dc.subject.otherPrácticas dialógicases_ES
dc.subject.otherDiversidades_ES
dc.subject.otherEstrategias didácticases_ES
dc.subject.otherSolidaridades_ES
dc.titleBuilding citizenship in Education for Development. Democracy of knowledge in emancipatory didacticses_ES
dc.title.alternativeConstruyendo ciudadanía en Educación para el Desarrollo. Democracia del saber en didácticas emancipatoriases_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.identifier.doi10.33776/linguodidactica.v1.7494
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
dc.subject.unesco58 Pedagogíaes_ES


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España
Except where otherwise noted, this item's license is described as Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España

Copyright © 2008-2010. ARIAS MONTANO. Repositorio Institucional de la Universidad de Huelva
Contact Us | Send Feedback |