The paper identifies the level of importance determined by the consumer as far as traveling and discovering new destinations are concerned, after the lockdown caused by the health crisis triggered by the coronavirus pandemic. A sample of 445 respondents is used, and an ordered logit econometric model is applied to estimate the importance level of travelling and enjoying a new destination considering the respondents’ sociodemographic characteristics and the level of importance attributed to meeting new people, visiting their families, going back to work, meeting their friends, eating out in a restaurant and attending musical and other cultural events. The main conclusions are related to consumers who believe it is very important to travel for specific reasons, such as meeting new people and friends or visiting their families, eating out in a restaurant or attending musical or other cultural events. Family and friends play an important role, considering that to visit them is seen as a priority. This study provides a relevant assessment regarding the priorities defined by the consumers in the scope of the discovery of new destinations, thus providing inputs to the different stakeholders involved in the definition of strategies for the promotion of tourism destinations
El trabajo identifica el nivel de importancia que ha determinado el consumidor a la hora de viajar y conocer nuevos destinos, tras el confinamiento provocado por la crisis sanitaria provocada por la pandemia del coronavirus. Se utiliza una muestra de 445 encuestados y se aplica un modelo econométrico logit ordenado para estimar el nivel de importancia de viajar y disfrutar de un nuevo destino considerando las características sociodemográficas de los encuestados y el nivel de importancia atribuido a conocer gente nueva, visitar a sus familias, ir volver al trabajo, encontrarse con sus amigos, salir a comer en un restaurante y asistir a eventos musicales y culturales. Las principales conclusiones están relacionadas con los consumidores que creen que es muy importante viajar por motivos específicos, como conocer gente nueva y amigos o visitar a sus familias, comer en un restaurante o asistir a eventos musicales o culturales. La familia y los amigos juegan un papel importante, considerando que visitarlos se ve como una prioridad. Este estudio proporciona una evaluación relevante respecto a las prioridades definidas por los consumidores en el ámbito del descubrimiento de nuevos destinos, proporcionando así insumos a los diferentes actores involucrados en la definición de estrategias para la promoción de los destinos turísticos