Rural depopulation has been a constant feature of contemporary Spanish history and has been
amply studied from the perspective of geography. Recently, however, there has been considerable media
attention given to the consequences of internal migration. Behind the alarming demographic statistics
lies a nexus of processes which have been reflected in the cinema since its beginning. This paper explores
these processes at work in the rural sending environment and receiving urban destination through an
analysis of six representative Spanish films. The fictional representation through film of a complex reality
provides insights into the internal and contextual keys to understanding the phenomenon of ‘empty
Spain’ or ‘hollowed-out Spain’. The films illustrate the persistence of two conflicting ideas (the rural and
urban), divergence about what constitutes development and the quality of life, and the processes leading
to ‘demotanasia’.
La despoblación rural ha sido una constante en la historia contemporánea de España, y ha sido
ampliamente estudiada desde la perspectiva de la Geografía. Sin embargo, en los últimos tiempos se ha
prestado una gran atención mediática a las consecuencias de las migraciones interiores. Detrás de las
alarmantes estadísticas demográficas se esconde un nexo de procesos que se han reflejado en el cine
desde sus inicios. Este trabajo explora estos procesos en funcionamiento en el entorno rural de envío
y en el destino urbano de recepción a través del análisis de seis películas españolas representativas. La
representación ficcional a través del cine de una realidad compleja permite conocer las claves internas y
contextuales para entender el fenómeno de la “España vacía” o “España vaciada”. Las películas ilustran
la persistencia de dos ideas contrapuestas (lo rural y lo urbano), la divergencia sobre lo que constituye el
desarrollo y la calidad de vida, y los procesos que conducen a la “demotanasia”.