The use of the different tools and resources available on the web has the potential to
affect the level of plagiarism at all educational levels. This article approaches the relationship
between the use of Internet resources and the levels of plagiarism among high school students in
Ecuador. Quantitatively, 16,546 surveys of high school students were conducted and the students
were classified using the k-means method according to the use of Internet tools. Cause-effect
relationships were established through logistic regression between classifications and the levels of
plagiarism. The results show that Internet skills and student confidence in the Internet directly affect
plagiarism levels. It was found that plagiarism depends on the confidence levels of the students and
on the variables connection days per week, level of Internet knowledge, hours connected per day
and years of experience as an Internet user
El uso de las diferentes herramientas y recursos de la web tiene el potencial de afectar
el nivel de plagio. Este artículo aborda la relación entre el uso de recursos de Internet y los niveles
de plagio entre estudiantes de secundaria en Ecuador. Cuantitativamente, se realizaron 16.546
encuestas a estudiantes de secundaria y se clasificó a los estudiantes mediante el método de k-medias
según el uso de herramientas de Internet. Las relaciones causa-efecto se establecieron mediante
regresión logística entre las clasificaciones y los niveles de plagio. Los resultados muestran que las
habilidades de Internet y la confianza de los estudiantes en Internet afectan directamente los niveles
de plagio. Se encontró que el plagio depende de los niveles de confianza de los estudiantes y de las
variables días de conexión a la semana, nivel de conocimiento de Internet, horas conectadas por día
y años de experiencia como internauta