This paper analyses the implementation of cooperative learning techniques in accounting subjects to invest igate whether students’ willingness to work in groups, based on their perceptions regarding this learning
technique arising from previous group working experiences, are related to their academic performance. The
findings reveal that students’ perceptions regarding their improved skills due to having worked in groups
are positively and significantly related to their academic performance; meanwhile, students’ perceptions of
having learnt from others are negatively and significantly related to their academic performance. Therefore,
this study extends the existing literature on cooperative learning and students’ academic performance by
considering students’ attitudes toward working in groups resulting from their prior experiences.
Este trabajo analiza la aplicación de técnicas de aprendizaje cooperativo en asignaturas de contabilidad
para investigar si la disposición de los estudiantes a trabajar en grupo, a partir de sus percepciones sobre
esta técnica de aprendizaje derivadas de experiencias previas de trabajo en grupo, están relacionadas con
su rendimiento académico. Los resultados revelan que las percepciones de los estudiantes respecto a la
mejora de sus habilidades por haber trabajado en grupo se relacionan positiva y significativamente con
su rendimiento académico; mientras que las percepciones de los estudiantes respecto a haber aprendido
de otros se relacionan negativa y significativamente con su rendimiento académico. Por lo tanto, este
estudio amplía la literatura existente sobre el aprendizaje cooperativo y el rendimiento académico de los
estudiantes, al considerar las actitudes de los estudiantes hacia el trabajo en grupo resultantes de sus
experiencias previas.