Show simple item record

Design and validation of the questionnaire on beliefs and implicit values between students and teachers (CVIAP) in the interaction of the physical education class

dc.contributor.authorGuerrero Soto, Jesús Arturo
dc.contributor.authorMedina Valencia, Rossana Tamara
dc.contributor.authorAndrade Sánchez, Adriana Isabe
dc.date.accessioned2021-08-30T11:20:40Z
dc.date.available2021-08-30T11:20:40Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10272/20031
dc.description.abstractEl objetivo del presente artículo fue diseñar y validar un instrumento que permita definir las percepciones de alumnado y profesorado sobre las interacciones, actitudes y valores que se enseñan, aprenden y promueven en la práctica educativa de la clase de educación física. Se trató de un estudio descriptivo transversal; la encuesta construida (CVIAP) pasó por seis fases, que incluyó pilotaje en un grupo no probabilístico de alumnos y profesores, jueceo de expertos y grupos de discusión. El cuestionario constó de 35 ítems en escala de Likert que miden cinco constructos latentes, se hicieron las valoraciones cuantitativas y cualitativas para ajustar los ítems. Los hallazgos arrojan información objetiva sobre cómo los alumnos interactúan y valoran el trabajo docente y viceversa. La validación del instrumento revela datos confiables sobre dichas percepciones y se concluye que permite indagar sobre estas creencias entre alumnado y profesorado para investigaciones futurases_ES
dc.description.abstractThe aim of this paper was to design and validate a tool to define the perceptions of students and teachers on interactions, attitudes and values that taught, learned and promoted in educational practice of physical education class. It was a descriptive cross-sectional study; the constructed survey (CVIAP) went through six phases, which included piloting in a nonprobabilistic group of students and teachers, experts judging, and discussion groups. The questionnaire consisted of 35 items in Likert scale measuring five latent constructs, quantitative and qualitative assessments made to adjust the items. The findings provide objective information about how students interact and value teaching work and vice versa. Validation of the instrument reveals reliable data on these perceptions and concludes that allows inquire about these beliefs among students and teachers for future researcheng
dc.language.isospaes_ES
dc.publisherUniversidad de Huelvaes_ES
dc.rightsAtribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/*
dc.subject.otherDiseñoes_ES
dc.subject.otherValidaciónes_ES
dc.subject.otherEducación Físicaes_ES
dc.subject.otherActitudes y Valoreses_ES
dc.subject.otherPhysical education
dc.subject.otherSurvey construction
dc.subject.otherPerceptions
dc.subject.otherBeliefs
dc.titleDiseño y validación del cuestionario sobre creencias y valores implícitos entre alumnado y profesorado (CVIAP) en la interacción de la clase de educación físicaes_ES
dc.titleDesign and validation of the questionnaire on beliefs and implicit values between students and teachers (CVIAP) in the interaction of the physical education classeng
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.identifier.doi10.33776/rev.%20e-motion.v0i16.5183
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España
Except where otherwise noted, this item's license is described as Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España

Copyright © 2008-2010. ARIAS MONTANO. Repositorio Institucional de la Universidad de Huelva
Contact Us | Send Feedback |