A positive youth development
perspective focuses on recognizing
psychosocial strengths and providing
social environments that contribute to
the adolescent’s development. The school
context is where adolescents spend most
of their time and where they develop most
of their competencies. It is important to
understand how these competencies can
be promoted and how they can influence your well-being. The study aimed was
to analyse the impact of the PYD 5
C´s on Portuguese adolescents in their
school environment. Participants were
students between 5th grade and 12th
grade that attend public schools. The
questionnaire was administered to 384
adolescents. The results indicated the
importance of 5 C’s supporting to promote
positive interpersonal relationships
and, consequently for the adolescent’s
well-being. Our research revealed that
adolescents feelings in school environment
are essentially influenced by their own
competences
La perspectiva del Desarrollo Positivo
Juvenil (DPJ) se centra en reconocer
las fortalezas psicosociales y fomentar
los entornos sociales que contribuyan
al buen desarrollo del adolescente. El
contexto escolar es donde los adolescentes
pasan la mayor parte de su tiempo y
donde desarrollan la mayor parte de sus
competencias. Es importante comprender
cómo se pueden promover estas competencias y cómo pueden influir en su
bienestar. El estudio tuvo como objetivo
analizar el impacto de las 5 Cs de DPJ en
los adolescentes portugueses en su entorno
escolar. Los participantes fueron estudiantes
de educación primaria y secundaria que
asisten a escuelas públicas. El cuestionario
se administró a 384 adolescentes. Los
resultados indicaron la importancia del
apoyo de las 5 Cs para promover relaciones
interpersonales positivas y, en consecuencia,
para promocionar el bienestar del
adolescente. Nuestra investigación reveló
que los sentimientos de los adolescentes
en el entorno escolar están primcipalmente
influidos por sus propias competencias