Bullying and victimization pose a
serious risk for youth optimal development
due to numerous negative short- and longterm consequences. One of the models
with a focus on adolescents that can serve
as a theoretical framework in designing
prevention and intervention programmes
targeting bullying and victimization is
Positive Youth Development Perspective.
The Positive Youth Development
perspective assumes that with the positive
interplay between developmental assets
(internal and external youth resources) and
the 5Cs (competence, confidence, character,
caring, connection) the probability of
bullying and victimization lowers. In the
present study, we have investigated the
predictive power of developmental assets
and the 5Cs for bullying (verbal and social
bullying) and victimization (verbal and
social victimization) on a sample of older
adolescents and emerging adults (N = 434,
80.9% girls, Mage = 21.65). We used The
Developmental Assets Profile (Benson,
2003), PYD questionnaire (Geldhof et
al., 2014) and Adolescent Peer Relations
Instrument: Bully/Target (APRI-BT Marsh et al., 2011). The findings show
that gender, age, and Caring are significant
predictors of Verbal bullying while age,
Empowerment, and Caring are significant
predictors of Social bullying. Furthermore,
gender, age, Constructive use of time,
Confidence and Connection are significant
predictors of Verbal victimization and age,
Empowerment, Constructive use of time,
Confidence, and Connection are significant
predictors of Social victimization. The
implications for practice and future research
are discussed
El acoso y la victimización suponen un
grave riesgo para el desarrollo óptimo de los
jóvenes debido a numerosas consecuencias
negativas a corto y a largo plazo. Uno de
los modelos con enfoque en la adolescencia
que puede servir como marco teórico en
el diseño de programas de prevención
e intervención dirigidos al acoso y la
victimización es la perspectiva de Desarrollo
Positivo Juvenil (DPJ). La perspectiva
del DPJ asume que con la interacción
positiva entre los activos del desarrollo
(recursos juveniles internos y externos) y
las 5Cs (competencia, confianza, carácter,
cuidado, y conexión), la probabilidad de
acoso y victimización disminuye. En el
presente estudio, se ha investigado el poder
predictivo de los activos del desarrollo y las
5Cs para el acoso (tanto verbal como social)
y la victimización (tanto verbal como social)
en una muestra de adolescentes tardíos
y adultos emergentes (N = 434, 80,9%
niñas , M edad = 21,65). Se administró el
The Developmental Assets Profile (Benson,
2003), el cuestionario de DPJ (Geldhof et
al., 2014) y el Adolescent Peer Relations
Instrument: Bully / Target (APRI-BT, Marsh et al., 2011). Los resultados indicaron
que el género, la edad y el cuidado son
predictores significativos del acoso verbal,
mientras que la edad, el empoderamiento y
el cuidado son predictores importantes del
acoso social. Además, el género, la edad, el
uso constructivo del tiempo, la confianza
y la conexión son predictores significativos
de la victimización verbal, y la edad, el
empoderamiento, el uso constructivo del
tiempo, la confianza y la conexión son
predictores significativos de la victimización
social. Se han discutido las implicaciones
para la práctica y la investigación futura