this research means to globally analyse which variables drive the implementation of
revenue management and the specific variables related with its application that have been boosted. we selected the size of the establishment, belonging to a hotel chain, the implementation of revenue
management and the use of specific revenue management software as driving forces for its
application, as well as possible relations between them. the model verified the repercussion of
these aspects on 13 variables related with demand and pricing and 13 with capacity management
linked to its implementation. variance-based Structural Equation modelling (plS-SEm) has been
used to both build and test the model. we carried out measurements at two moments with a 10- year difference. revenue management has recently been more advanced and sophisticated. Belonging to a chain and the implementation of a revenue management system have been identified
as driving forces which positively and significantly influence revenue management application
Con esta investigación se pretende analizar de forma global qué variables impulsan la
implementación de revenue management y las variables concretas que han sido impulsadas por
estas. Se seleccionan la dimensión del establecimiento, la pertenencia a cadena, la implantación de
revenue management y la utilización de un software de revenue management como fuerzas
impulsoras de su aplicación, así como la relación entre estas. El modelo confirma la influencia de
estos aspectos para 13 de las variables relacionadas con la gestión de demanda y precios, y 13
relacionadas con la gestión de la capacidad, todas ellas vinculadas con su implantación. Se utiliza un
modelo de ecuaciones estructurales (plS-SEm) tanto para la construcción como para la prueba del
modelo. la medición de variables se realiza en dos momentos diferentes con una diferencia de 10
años entre la primera y la segunda medición. los resultados confirman que revenue management
ha avanzado y es más sofisticado en la actualidad. la pertenencia a cadena y la implantación de un
sistema de revenue management (software) se identifican como fuerzas impulsoras que ejercen una
influencia positiva y significativa sobre la aplicación de revenue managemen