In the context of agricultural post-productivity, rural spaces acquire new functions or
reinforce the existing ones. Thus, the production of quality food, as a part of
agroindustry, and tourism appear as common activities in rural development strategies.
Special attention is drawn to gastronomic tourism and the creation of routes as
a creative expression of the integration and structuring of the territories. The Iberian ham
is a unique product, known worldwide, produced exclusively in the SW quadrant of
the Iberian Peninsula. It is linked to a unique agro-system of the anthropised
Mediterranean forest, also known as dehesa4, and comparably limited Iberian pig
livestock, which has given rise to traditional culture and industry constituted in Local
Productive System in many municipalities, supported by Protected Designation of
Origin. The central objective of the research is to analyse existing tourist attraction
related to the Iberian ham, its potential and the routes and products that have arisen
around it. Having placed the territorial recognition as the starting point, the analysis of
the resources and locations of the activities related to the Iberian ham was carried out
based on scientific literature and the use of different databases. Secondly, the analysis
of the potential tourism activities in the Sierra de Huelva region was implemented based
on primary sources, namely surveys and interviews with intervening actors.
The following results are obtained: a) the tourist potential of the Iberian pig world;
b) complementarity with other tourist activities; c) difficulties in structuring existing
attractions; d) multiplication of disconnected and sometimes coincident tourism
initiatives; e) scarce participation of private actors in the initiatives launched.
El mundo del jamón Ibérico y su potencialidad turística en la Sierra de Huelva
(Andalucía, España). En el contexto del posproductivismo agrario, los espacios rurales
adquieren nuevas funciones o refuerzan las existentes. Así, la producción de alimentos
de calidad (agroindustria) y el turismo aparecen como actividades en las estrategias de
desarrollo rural. Un interés especial tienen el turismo gastronómico y la creación de
rutas como expresión creativa de la integración y vertebración de los territorios. El
jamón ibérico es un producto único, conocido mundialmente, producido exclusivamente
en el cuadrante SW de la península ibérica, y vinculado a un escenario (la dehesa)
y una ganadería extensiva (cerdo ibérico) únicas, que han dado lugar a una cultura
tradicional y una industria constituida en Sistema Productivo Local en muchos
municipios, amparados por Denominaciones de Origen Protegidas. El objetivo central
de la investigación es analizar la atracción turística existente relacionada con el jamón
ibérico, su potencialidad y las rutas y productos que han surgido a su alrededor. En
primer lugar, se partió del reconocimiento territorial y se realizó, a partir de la literatura
científica y el uso de diferentes bases de datos, el análisis de los recursos y localización
de las actividades relacionadas con el jamón ibérico. En segundo lugar, el análisis de
las posibles actividades turísticas en la comarca de la Sierra de Huelva se realizó con
base en fuentes primarias, a saber, encuestas y entrevistas a los actores intervinientes.
Los resultados obtenidos son: a) la potencialidad turística del mundo del cerdo ibérico;
b) complementariedad con otras actividades turísticas; c) dificultades para vertebrar los
atractivos existentes; d) multiplicación de iniciativas turísticas inconexas y a veces
coincidentes; e) escasa participación de los actores privados en las iniciativas puestas
en marcha.