This quantitative research aims to analyze the impact of audiovisual contents, discussion forums and online evaluations in the blended learning modality through data science and
machine learning. The sample is composed of 106 students from the careers of Administration, Commerce, Accounting, Marketing and Systems. The results of machine learning (linear regression)
indicate that audiovisual contents, discussion forums and online evaluations in the blended learning
modality positively influence the teaching-learning process. on the other hand, data science
identified 3 predictive models on the use of blended learning by means of the decision tree
technique. This research recommends the incorporation of the blended learning modality during the
planning and organization of school courses in order to develop the competencies of the students. finally, blended learning represents an alternative to improve teaching-learning conditions in the
21st century through the performance of synchronous and asynchronous school activities
Esta investigación cuantitativa tiene como objetivo analizar el impacto de los contenidos
audiovisuales, la discusión en foros y las evaluaciones en línea bajo la modalidad blended learning
por medio de la ciencia de datos y el aprendizaje automático. La muestra está compuesta por 106
alumnos de las carreras de Administración, Comercio, Contaduría, Mercadotecnia y Sistemas. Los
resultados del aprendizaje automático (regresión lineal) indica que los contenidos audiovisuales, la
discusión en foros y las evaluaciones en línea bajo la modalidad blended learning influyen
positivamente en el proceso de enseñanza-aprendizaje. Por otro lado, la ciencia de datos identificó
3 modelos predictivos sobre el uso del blended learning a través de la técnica árbol de decisión. Esta
investigación recomienda la incorporación de la modalidad blended learning durante la planeación
y organización de los cursos escolares con la finalidad de desarrollar las competencias de los
estudiantes. finalmente, blended learning representa una alternativa para mejorar las condiciones
de enseñanza-aprendizaje en el Siglo XXI por medio de la realización de las actividades síncronas y
asíncronas