A partir de la doctrina de Joel Feinberg, el presente artículo reflexiona sobre el harm principle, principio de la filosofía ética propio de los países de Common Law. La base del estudio es la obra The Moral Limits of Criminal Law, compuesta por cuatro volúmenes, en la que Feinberg aborda posibles comportamientos indeseados por la sociedad y la legitimidad del Estado para prohibirlos y castigarlos por medio del derecho penal. Se señalan críticas relevantes a las ideas de Feinberg y, en la parte final, se pone en relación la teoría del bien jurídico, típica del sistema romano-germánico, con el concepto del harm principle, con el fin de analizar cómo un sistema puede complementar al otro.
This article discusses the harm principle, the principle of ethical philosophy, typical of Common Law countries, with emphasis on the doctrine of Joel Feinberg, whose work devoted to its application in criminal law. The basis of the study is the work “The Moral Limits of Criminal Law”, consisting of four volumes, in which Feinberg addresses potential undesirable behaviors by society and the legitimacy of the state to prohibit them and punish them by criminal law. Also important critiques are pointed to Feinberg’s doctrine ideas and suggestions to remove the harm concept of mere welfare of the individual. At the end, the study approaches the theory of the legal interest, typical at Roman-Germanic system, to the concept of harm principle in order to demonstrate how a system can complement each other.