This study seeks to revise the meanings of two traditional motifs
which experience revealing developments in the Spanish lyric. Since
Aristotle and the natural treatises of antiquity through the medieval
zoological compilations, the images of "the crane" and "the butterfly"
appear in the cultivated poetic compendium, both pagan and divine,
moral and doctrinal. Evidencing marked variations, the winged figures
reach the twentieth century Spanish lyric in the form of oblique and
pure images, characteristic of very personal poetics such as M.
Hernández's, Lorca's or G. Diego's.
Este estudio busca revisar los significados de dos motivos tradicionales que experimentaron desarrollos desveladores en la lírica española. Desde Aristóteles y los tratados naturales de la antigüedad a través de las compilaciones zoológicas medievales, las imágenes de “la grulla” y “la mariposa” aparecen en el compendio poético cultivado, tanto en lo pagano como en lo divino, en lo moral y en lo doctrinal. Marcando las evidentes variaciones, las figuras aladas alcanza la lírica española del siglo veinte en forma de imágenes puras y oblicuas, característica de poetas como M. Hernández, Lorca o G. Diego.