In recent years numerous fictional devices have been identified in
Greek and Latin historiography. Quintus Curtius has traditionally been
considered the most novelistic of Latin historians and the first, more
general part of this paper sets out to redefine his position towards
fiction in Historia Alexanílri, both from a thematic and literary-formal
perspective. The second part of the paper consists of a comparison of
the story of the healing of Alexander by the physician, Philip, in the
Greek historians Arrian and Plutarch and the Latin historian Curtius
Rufus. In the process, attention is drawn to fictional structures of the
kind developed by 20th century authors of prose fiction and novels.
En los últimos años, se han detectado numerosos dispositivos ficticios en la historiografía griega y latina. Quintus Curtius ha sido considerado tradicionalmente como el historiador latino más novelístico, y la primera y más general parte de este ensayo está dedicada a redefinir su posición con respecto a la ficción en Historia Alexanílri, tanto desde una perspectiva temática como de literatura formal. La segunda parte de este ensayo consiste en la comparación de la historia del sanamiento de Alexander a manos del psíquico Philip, en los historiadores griego Arrian y Plutarco, y el historiador latino Curtius Rufus. En el proceso, se centra la atención en las estructuras ficcionales desarrolladas por los autores de prosa ficticia y novela del siglo veinte.