The Open Society movement, which goes back to noble fathers such as Bergson and Popper, and which is today declined along issues such as Open Government, Open Innovation, Open Data, Open Access and Open Source, is having a strong impact on the world of Higher Education. It is undeniable that universities around the globe are under an increased “complexity pressure”, due to growing international competition, globalisation of education and budget cuts, but also to the ICT revolution that is re-shaping teaching, learning and all other aspects of university life. In this context, Open Educational Resources (OER) and Open Educational Practices (OEP) are increasingly being considered as an option both to face the increasing students population in times of budget cuts and to increase the accessibility and equality of higher education. The paper will look at some dimensions of this increased complexity, focussing on emerging technologies and on emerging practices of students and staff mobility enhanced by ICT. We believe that ICT and Open Education are not only making more efficient and more accessible teaching and learning in universities, but are somehow starting to change the fundamentals of academic contexts, and we claim that to take stock of this potential it is important to be able to understand and managed the increased system complexity of contemporary and future Higher Education
El movimiento Open Society (Sociedad Libre), el cual vuelve la vista a los padres fundadores nobles como Bergson y Popper, y el que hoy en día es rechazado junto con asuntos como Open Government (Gobierno Libre), Open Innovation (Innovación Libre), Open Data (Información Libre), Open Access (Acceso Libre) y Open Source (Fuente Libre), está teniendo un gran impacto en el mundo de la Educación Superior. Es innegable que las universidades de todo el mundo están bajo una elevada “presión de complejidad”, debido a la competición internacional en crecimiento, la globalización de la educación y al recortes de presupuestos; pero también a la revolución TIC (CIT in English) que está remodelando la enseñanza, el aprendizaje y los demás aspectos de la vida universitaria. Dentro de este contexto, Open Educational Resources (OER) – Fuentes Educativas Libres (FEL) – y Open Educational Practices (OEP) – Prácticas Educativas Libres (PEL) – están siendo cada vez más consideradas como una opción para hacer frente a la población de estudiantes en crecimiento en tiempos de recortes en el presupuesto, y para aumentar la accesibilidad y la igualdad dentro de la educación superior. Este artículo revisará algunas de las dimensiones de esta mayor complejidad, centrándose en las tecnologías emergentes y prácticas emergentes de los estudiantes y de la movilidad del personal mejorada por el ICT (TIC). Creemos que ICT (TIC) y Open Education (Educación Libre) no solo hacen más eficiente y accesible la enseñanza y el aprendizaje en universidades; sino que además, están de alguna manera comenzando a cambiar los básicos de los contextos académicos. Y como último, declaramos que para evaluar este potencial es importante ser capaz de entender y gestionar la mayor complejidad del sistema de la Educación Superior futura y contemporánea.