This paper develops a conceptual framework of the impact of the Internet on corporate financial reporting on the basis of the issues and concerns elicited through an open-ended questionnaire survey of 17 UK-based experts in the Internet/accounting. These experts were drawn from academics, accounting firms, business companies, regulators, and users of accounting information. The diverse views expressed by our experts enable us to construct a four dimensional framework on the nature of change in financial reporting (content, form or both), the role of the Internet (as problem solver, problem creator or both), the determinant of change (technology, non-technology, or both) and the pace of change (little or no change, progressive change and radical change). These dimensions and sub-dimensions are combined to form a ‘perspective surround’ enclosing a conceptual matrix of 81 different possible scenarios. The framework provides a basis for mapping existing and future studies on Internet reporting and constructing scenarios of future Internet-based financial reporting.
Este artículo desarrolla un marco teórico del impacto de internet en la información financiera de las empresas, de acuerdo con los problemas y preocupaciones obtenidos mediante un cuestionario de preguntas abiertas de 17 expertos del Reino Unido en internet/contabilidad. Estos expertos proceden del mundo académico, de empresas de contabilidad, compañías de negocios, reguladores y usuarios de la información contable. Las diferentes visiones expresadas por nuestros expertos, nos permiten construir cuatro marcos dimensionales sobre la naturaleza del cambio en información financiera (contenido, forma o ambos), el papel de internet (como un solucionador de problemas, un creador de ellos, o ambos), el determinante del cambio (tecnología, no-tecnología, o ambos), y el ritmo del cambio (pequeño o ningún cambio, uno progresivo y uno radical). Estas dimensiones y sub-dimensiones están combinadas para formar 'un entorno de perspectiva' que rodea una matriz conceptual de 81 escenarios posibles. El marco nos aporta una base para el mapeo y los estudios futuros sobre internet, reportando y construyendo escenarios de futuros reportajes financieros en internet.