The article presents the process of co-creation on the Internet as an innovative
method of product and service innovation development by modern companies. the aim of the
article is to present the process of co-creating products on the Internet based on desk studies and
own pilot surveys conducted on respondents from three countries: poland, ukraine and Spain. the
research methods included: desk research, online diagnostic survey in three countries, and statistical
methods. the hypothesis is made that the participation of contributors is higher for longer traditions
of using the Internet and availability of the Internet in a given country. the main respective
hypothesis, which has a high degree of generality, could not be confirmed by the analysis of the
rather limited amount of data collected through the survey. to properly test this hypothesis, a
considerably wider sample would have been required. However, specific hypotheses have been
confirmed or partially confirmed. on the basis of deliberations, author’s division of the online co- creation process into stages was also presented. the conclusions provide recommendations for
entrepreneurs intending to engage their clients in products and services co-creation on the Internet
and the opportunities for further research
El artículo presenta el proceso de co-creación en Internet como un método innovador
de desarrollo de innovación de productos y servicios por parte de las empresas modernas. El objetivo
del artículo es presentar el proceso de co-creación de productos en Internet a partir de estudios
documentales y encuestas piloto propias realizadas con encuestados de tres países: polonia, ucrania
y España. los métodos de investigación incluyeron: investigación documental, encuesta de
diagnóstico en línea en tres países y métodos estadísticos. la hipótesis es que la participación de los
contribuyentes es mayor para las tradiciones más largas de uso de Internet y la disponibilidad de
Internet en un país determinado. la principal hipótesis respectiva, que tiene un alto grado de
generalidad, no pudo ser confirmada por el análisis de la cantidad bastante limitada de datos
recopilados a través de la encuesta. para probar adecuadamente esta hipótesis, se habría requerido
una muestra considerablemente más amplia. Sin embargo, las hipótesis específicas han sido
confirmadas o parcialmente confirmadas. Sobre la base de las deliberaciones, también se presentó
la división del autor del proceso de co-creación en línea en etapas. las conclusiones proporcionan
recomendaciones para los empresarios que intentan involucrar a sus clientes en la co-creación de
productos y servicios en Internet y las oportunidades para futuras investigaciones