Show simple item record

Citizenship and plurilingual social actors in Spain and Japan: methodological aspects and introduction to exploratory analysis regarding the plurilingual competition category

dc.contributor.authorDelgado Algarra, Emilio José 
dc.contributor.authorBernal Bravo, César
dc.contributor.authorIshida, Makiko
dc.date.accessioned2019-09-16T11:16:59Z
dc.date.available2019-09-16T11:16:59Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationDelgado-Algarra, E. J. & Bernal-Bravo, C., Ishida, M. (2019). Ciudadanía y actores sociales plurilingües en España y Japón aspectos metodológicos e introducción al análisis exploratorio de la categoría sobre competencia plurilingüe. International Journal of Educational Research and Innovation (IJERI), 12, 50-62. ISSN 2386-4303)
dc.identifier.issn2386-4303
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10272/16610
dc.description.abstractLa competencia plurilingüe y pluricultural se refiere a la capacidad de usar los idiomas con fines comunicativos y de participar en una relación intercultural en la que una persona, como agente social, domina, en diferentes grados, varios idiomas y tiene experiencia en diversas culturas. Partiendo del marco teórico y de una revisión sobre la problemática, se elabora un sistema de categorías en tres bloques: tipos de ciudadanía, competencia plurilingüe y competencia pluricultural. Este sistema resulta de utilidad para la configuración del cuestionario CYASPS® “Ciudadanía y actor social plurilingüe en la educación superior” y para la sistematización de los datos y el análisis de la información, el cual se realiza con apoyo del programa de análisis estadístico SPSS. En lo que respecta al bloque de "competencia plurilingüe", al centrarse en las ventajas de la educación plurilingüe, una gran parte de las respuestas de la muestra de profesorado universitario de las universidades españolas y japonesas seleccionadas reconocen la existencia de una conexión entre competencia plurilingüe y competencia pluricultural.es_ES
dc.description.abstractPlurilingual and pluricultural competence refers to the ability to use languages for communicative purposes and to participate in an intercultural relationship in which a person, as a social agent, dominates -with different degrees- several languages and has experience of various cultures. From the theoretical framework and the review around the problem, a categories system is elaborated in three blocks: types of citizenship, plurilingual competence and pluricultural competence. This system is useful for the configuration of the questionnaire CYASPS® “citizenship and plurilingual social actor in Higher Education” and for the systematization of data analysis with the support of the statistical analysis program SPSS. Regarding the block “plurilingual competence”, focusing in the advantages of plurilingual education, a large part of the sample of professors’ responses from selected Spanish and Japanese universities show an acknowledgment of the existing connection between plurilingual competence and pluricultural competence.
dc.language.isospaes_ES
dc.publisherUniversidad Pablo de Olavidees_ES
dc.relation.isversionofPublisher’s versión
dc.rightsAtribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/*
dc.subject.otherCiudadaníaes_ES
dc.subject.otherEnseñanza de las ciencias sociales
dc.subject.otherEducación plurilingüe
dc.subject.otherEducación superior
dc.subject.otherCitizenship
dc.subject.otherSocial sciences education
dc.subject.otherPlurilingual education
dc.subject.otherHigher education
dc.titleCiudadanía y actores sociales plurilingües en España y Japón: aspectos metodológicos e introducción al análisis exploratorio de la categoría sobre competencia plurilingüees_ES
dc.titleCitizenship and plurilingual social actors in Spain and Japan: methodological aspects and introduction to exploratory analysis regarding the plurilingual competition category
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España
Except where otherwise noted, this item's license is described as Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España

Copyright © 2008-2010. ARIAS MONTANO. Repositorio Institucional de la Universidad de Huelva
Contact Us | Send Feedback |