The articles focuses on the search for alternative models for black female identities and
bodies which challenge sexualized and racialized images historically imposed onto them.
To counteract this historical denigrating and traumatic legacy, three novels are especially
relevant: the classic Sassafrass, Cypress & Indigo by Ntozake Shange (1982) and Bailey’s Café by
Gloria Naylor (1992), and a more recent publication Home by Toni Morrison (2012). These
novels examine those bodies and identities as sites for self-representation, empowerment and
healing, both physical and psychic. Dismantling racist and sexist ideologies, these works
ultimately signal the way to reconstitute black female bodies in a newly devised politics
of the black body that defies the exclusion and commodification to which they have been
historically subjected, and facilitates the shaping of alternative non-hegemonic identities.
El artículo se centra en la búsqueda de modelos alternativos para las identidades y cuerpos
femeninos negros que desafían las imagénes sexualizadas y racializadas impuestas históricamente.
Para contrarrestar ese legado denigratorio y traumático, tres novelas son especialmente
relevantes: las clásicas Sassafrass, Cypress & Indigo de Ntozake Shange (1982) y Bailey’s Café
de Gloria Naylor (1992), y una publicación más reciente Home de Toni Morrison (2012).
Estas novelas examinan esos cuerpos e identidades como lugares para la auto-representación,
el empoderamiento y la sanación, tanto física como psíquica. Deconstruyendo las ideologías
racistas y sexistas, estos trabajos finalmente señalan el camino para reconstituir los
cuerpos femeninos negros en una nueva política del cuerpo negro que reta a la exclusión
y comodificación a la que han sido sometidos históricamente, y facilita la construcción de
identidades alternativas no-hegemónicas.