This paper provides a study of vulnerability in Mariko Tamaki and Jillian Tamaki’s Skim (2008), a graphic novel about Kimberly Keiko Cameron (known as Skim), a Japanese Canadian teenage girl interested in Wicca and struggling through high school. By analysing selected panels and scenes, I explore the multiple ways in which control is exerted over the othered individuals in this graphic novel, that ultimately leads to the production of vulnerability. My research draws on a selection of theoretical concepts by authors like Judith Butler and Michel Foucault, such as linguistic injury or surveillance and disciplinary institutions, all of which are proven useful to the articulation of the strategies of representation favoured by Tamaki and Tamaki. I begin with an analysis of racial remarks in Skim in order to show how they work in (in)visible ways in the narrative. Secondly, I consider how Skim faces institutional control and oppression, as her high school operates as an institution of invisible surveillance that creates obedient subjects and that contributes to the further stigmatization of vulnerable characters. Thirdly, I research the mental illness of the protagonist, which is closely linked to surveillance and also works to stigmatize her. Lastly, I explore how the analysis of injurious language in Skim proves that language functions as a tool of hegemonic power to create valid subjects while silencing othered subjects that cannot fit in the domain of the speakable. Throughout, I argue that comics, as a hybrid medium composed by the visual and the verbal, have the capacity to represent the vulnerability of the non-normative subject
Este artículo realiza un estudio de la vulnerabilidad en Skim (2008), una novela gráfica realizada por Mariko Tamaki y Jillian Tamaki. La historia trata sobre Kimberly Keiko Cameron (conocida como Skim), una adolescente nipona-canadiense interesada en lo Wicca que tiene problemas en el instituto. Analizando viñetas y escenas seleccionadas, exploro las múltiples maneras en que el control es forzado sobre los personajes, lo cual deriva en la producción de la vulnerabilidad. Mi investigación indaga en una serie de conceptos teóricos de autores como Judith Butler y Michel Foucault, como las heridas lingüísticas o las instituciones disciplinarias y de vigilancia, los cuales han sido demostrados útiles para la creación de estrategias de representación favorecidas por Tamaki y Tamaki, Comienzo con un análisis de las observaciones raciales en Skim para mostrar cómo funcionan de maneras (in)visibles en la narrativa. En segundo lugar, tengo en cuenta cómo Skim afronta el control institucional y la opresión, mientras su instituto actúa como una vigilancia invisible que crea sujetos obedientes, contribuyendo a la continuada estigmatización de personajes vulnerables. En tercer lugar, investigo la enfermedad mental de la protagonista, la cual está estrechamente enlazada a la vigilancia externa y la estigmatiza a su vez. Por último lugar, exploro cómo el lenguaje prejudicial en Skim prueba que el lenguaje funciona como una herramienta de poder homogénea para crear temas válidos mientras silencia otros temas que no pueden encajar en el dominio de lo correcto para la conversación. En conclusión, afirmo que los comics, como un medio híbrido compuesto por lo visual y lo verbal tienen la capacidad de representar la vulnerabilidad de los sujetos no normativos.