In The Jade Peony (1995) Wayson Choy captured vividly the lives of three children growing up in Vancouver’s Chinatown during the 1930s and 1940s when the Depression and the Second World War constituted the social backdrop. In the article, I argue that the Chinatown residents exemplify the type of vulnerability defined by Judith Butler as "up-againstness" and especailly the children in the novel suffer from a greater vulnerability as they are caught up in the crossfire of both sides. Growing up in two conflicting cultures and restricted to the liminal cultural and physical space, the children are disorientated and confused as if stranded in no man’s land. More importantly, in their serious struggles, the children show great resilience and devise their own strategies, such as forming alliance with others, to survive and gain more space in spite of the many restraints imposed on them
En la novela “El Jade Peony” (1995), Wayson Choy capturó con vividez las vidas de tres niños creciendo en el Chinatown de Vancouver durante la década de 1930 a 1940, cuando la depresión económica y la Segunda Guerra Mundial constituían el contexto social. En este artículo, afirmo que los residentes de Chinatown ejemplifican el tipo de vulnerabilidad definido por Judith Butler como “en oposición”, especialmente en los niños de la novela, que sufren de una mayor vulnerabilidad ya que están atrapados entre el fuego enemigo de ambos bandos. Al crecer entre dos culturas enfrentadas y estar restringidos al espacio liminal tanto cultural como físico, los niños se encuentran desorientados y confusos, varados en tierra de nadie. Aún más importante: en sus serios problemas, los niños muestran una gran resiliencia y crean sus propias estrategias, como formando alianzas los unos con los otros para sobrevivir y ganar un espacio propio, a pesar de las muchas limitaciones que se les han impuesto.