An experiment with pigeons was conducted for 46
months in order to test the multiple-exemplar training (MET) hypothesis
of symmetry derivation. According to this hypothesis, symmetry is
progressively derived after an extensive training of multiple examples
of direct and inverse relations among arbitrary stimuli. Method: Four
pigeons were given extensive training in direct (e.g., A1-B1; A2-B2) and
inverse (e.g., B1-A1; B2-A2) arbitrary conditional discriminations. Once
pigeons learned a complete reversal (e.g., AB and BA), a new reversal
with different stimuli was trained (e.g., CD and DC, etc.). Subjects were
assigned to two different stimulus sets, and sample-comparison order was
counterbalanced. Results: Pigeons learned between 4 and 24 conditional
discriminations, but none showed evidence of symmetry. Discriminability
of samples and comparisons was identifi ed as an important factor because
it affected direct and inverse discriminations differently. Conclusions:
Despite the negative results reported, this study provides some insights
that might help to improve current research on MET and symmetry: We
describe some lessons learned about the design of long-term experiments
involving a high number of stimuli and fi nally, we discuss some control
strategies for stimulus discriminability that might also contribute to
facilitate symmetry derivation in pigeons.
Antecedentes: se realizó un experimento con
palomas durante 46 meses para contrastar la hipótesis del entrenamiento
en múltiples ejemplares (MET) en la derivación de simetría. Según
esta hipótesis, la simetría se deriva progresivamente después de
entrenar múltiples ejemplos de relaciones directas e inversas entre
estímulos arbitrarios. Método: cuatro palomas fueron entrenadas en
discriminaciones condicionales arbitrarias directas (ej., A1-B1, A2-B2)
e inversas (ej., B1-A1; B2-A2). Una vez que aprendieron una reversión
completa (ej., AB y BA), se entrenó otra reversión con estímulos diferentes
(ej., CD y DC, etc.). Los sujetos fueron asignados a dos conjuntos de
estímulos; el orden de aprendizaje de muestras y comparaciones fue
contrabalanceado. Resultados: las palomas aprendieron entre 4 y 24
discriminaciones, pero ninguna mostró simetría. La discriminabilidad
de las muestras y las comparaciones fue determinante porque afectó a
las discriminaciones directas de manera diferente a las discriminaciones
inversas. Conclusiones: a pesar de los resultados negativos, este
estudio puede contribuir al desarrollo de la investigación en MET y
simetría: se describen algunas lecciones aprendidas acerca del diseño de
experimentos de larga duración con numerosos estímulos y se discuten
algunas estrategias para controlar la discriminabilidad de los estímulos
que pueden contribuir a facilitar la derivación de simetría.