Internet based corporate reporting is wide spread amongst companies of all sizes in most countries around the world. The development of online reporting practice has been rapid, largely mirroring, and motivated by, the development of the world-wide-web since 1994, being the primary Internet medium for online reporting. A number of studies of these developments have occurred over this time seeking to plot how companies are exploiting the media of the Internet and how they are developing their reporting practices in response to this ubiquitous route to current and potential investors, and other stakeholders. In this paper, we develop this literature further by extending the benchmarks that have been created to monitor this activity since the mid 1990s. This study focuses on the very largest companies in five countries around the world. It examines online reporting practices of 250 companies at the end of 2001 and in early 2002 by creating a detailed attribute analysis of common factors across the companies examined. In addition to illustrating developments in online reporting practices since the previous extensive studies were conducted in 1999 and early 2000, the results provide new insight into recent changes in this domain. It particularly illustrates how newer, more interactive, aspects of Internet technologies are now being exploited to enable us to benchmark these activities to follow their use in the near future. The paper then addresses the relationship between the size of companies and its level of reporting practices, and the differences between reporting practices of large companies listed primarily in the different countries examined. These results illustrate that reporting practices differ significantly between companies in different domains.
La investigación de corporaciones basada en internet está muy extendida entre compañías de todos los tamaños en la mayoría de países del mundo. El desarrollo de la investigación online ha sido rápido, prácticamente imitando (y motivado por) el desarrollo del mundo online desde 1994, siendo la fuente de principal para este medio. Se han llevado a cabo numerosos estudios acerca de estos desarrollos, buscando trazar cómo las compañías están explotando este recurso de internet y cómo están desarrollando sus procedimientos en la búsqueda de potenciales inversores y otros activistas. En este artículo, desarrollamos esta literatura más allá extendiendo los límites que han sido creados para monitorizar esta actividad desde mediados de los 90. Este estudio se centra en las compañías más grandes a lo largo del mundo. Examina prácticas de investigación online de 250 compañías al final de 2001 y principios de 2002, creando un análisis detallado de los factores comunes que comparten estas compañías. En adición a ilustrar estos desarrollos desde los estudios previos, los resultados proporcionan una nueva visión en los cambios recientes en este dominio. Particularmente ilustra cómo los aspectos de internet más recientes están siendo explotados para permitirnos marcar estas actividades para seguir su uso en el futuro cercano. El artículo hace referencia también a la relación entre el tamaño de las compañías y su nivel de búsqueda, y con respecto a las primeras compañías en los listados de cada país. Los resultados nos muestran que estas prácticas difieren significativamente entre compañías pertenecientes a diferentes campos.