This paper explores the linkage between strategic grouping and performance of the Indian banking sector. Strategic grouping and performance were identified using published financial information for all public sector banks. Grouping of Indian public sector banks following comparable financial strategy – with similar asset quality, operational efficiency and profitability – was operationalized using the graphical display method of Co-plot. From their position in the two dimensional conceptual map, banks with identical financial performance formed strategic groups with significant positive linkage between better groups and their superior financial performance, which showed their inherent homogeneity in business policy decisions. Relative performance of the banks in terms of their efficiency in converting the resources to financial outputs was obtained using data envelopment analysis technique. The measures for potential financial improvements were obtained from the output slacks calculated. Efficient banks were found to be more profitable and their grouping as observed in the efficiency-profitability matrix was found to be identical to the strategic groups obtained using financial ratios. This paper offers a framework to commercial banks to make informed policy decisions about their competitive positioning in the target market, develop long-term strategic focus and identify a benchmark for improving their performance.
Este artículo explora el vínculo entre el agrupamiento estratégico y el rendimiento del sector bancario indio. El agrupamiento estratégico y el rendimiento fueron identificados mediante el uso de información financiera publicada perteneciente a todos los bancos de los sectores públicos. El agrupamiento de los bancos del sector público indio siguió una estrategia financiera comparable (con una calidad de activos similar, eficiencia operativa y rentabilidad) se puso en funcionamiento utilizando el método de visualización gráfica de Co-plot. Desde su posición en el mapa conceptual bidimensional, los bancos con rendimiento financiero idéntico formaron grupos estratégicos con una relación significativamente positiva entre los mejores grupos y su rendimiento financiero superior, que mostraron su homogeneidad inherente en las decisiones de política de negocios. El rendimiento relativo de los bancos en términos de su eficiencia en la conversión de los recursos a productos financieros se obtuvo utilizando la técnica de análisis envolvente de datos. Las medidas para las potenciales mejoras financieras se obtuvieron del cálculo de producciones no utilizadas. Los bancos eficientes en este aspecto resultaron ser más rentables, y en su agrupamiento se observó cómo la matriz eficiencia-rentabilidad era idéntica a la de los grupos estratégicos obtenidos utilizando ratios financieros. Este artículo ofrece un contexto de trabajo para que los bancos comerciales realicen decisiones informadas sobre su posicionamiento competitivo en el mercado objetivo, desarrollando técnicas de concentración a largo plazo e identificando un punto de referencia para mejorar su rendimiento.