This paper tries to consider differences between the concepts and practices of the Lifelong Learning and Adult Education paying attention on the evolution of Education of the adults in Andalusia (south of Spain). From 1982 on, Andalusia has full autonomy for legislating in education. From this date it started the project to overcome the high rates of illiteracy developing a specific project in the field of adult education closely related to municipalities and communities in a model called: the territorial model. From 1990 onwards there was a radical change in the policy on adult education. The 90’ represented a change and marked a specific model of adult education, characterised by its distance from communities and more centred on curricula.
Este artículo trata de considerar las diferencias entre los conceptos de Aprendizaje a lo largo de la vida y Educación de personas adultas, prestando especial atención a la evolución de la educación de personas adultas en Andalucía (Sur de España). Desde 1982, Andalucía tiene completa autonomía para legislar en educación. Desde esa fecha se desarrolló un proyecto para superar las altas tasas de analfabetismo, desarrollando un plan específico en el campo de la educación de personas adultas íntimamente ligado con los ayuntamientos y las comunidades: el llamado modelo territorial. A partir de 1990 hay un cambio radical en las políticas en educación de personas adultas. Los años 90 representan un cambio que marca un nuevo modelo de educación de personas adultas caracterizado por tomar distancia de las comunidades y centrarse más en el curriculum escolar.