Empirical evidence mostly describes the negative effects of grade repetition
on academic performance. Nevertheless, the international use of this educational
policy is still widespread. In this study, drawing on data for the Spanish
case, we provide additional evidence on the need to consider different policies
to grade repetition in order to enhance the achievement of low-performers.
These alternative policies should be based on two main principles: individualized
treatment and early intervention. Results have been achieved from the
application of a novel methodology which allows to combine microdata from
two international educational assessments
La literatura apunta la existencia de efectos negativos de la repetición de
curso sobre el rendimiento académico de los alumnos. Sin embargo, en el
ámbito internacional muchos países siguen aplicando esa política de forma
intensiva. En este estudio, apoyándonos en datos del caso español, aportamos
evidencia adicional acerca de la conveniencia de sustituir la repetición
por medidas alternativas, las cuales, a partir de los resultados alcanzados,
deberían basarse en dos principios básicos: tratamiento individualizado e intervención
temprana. Los resultados se han obtenido a partir del empleo de
una metodología novedosa que permite la combinación de los microdatos procedentes
de dos evaluaciones educativas internacionales