Language tourism as an educational travel niche and a subtype of cultural
tourism is little by little generating interest from academicians. While
previous research has focused on the language tourism market system
demand and on some aspects relating to the supply, this article explores
the language tourism product’s travel components. A taxonomy of such
components will be presented and constitutes the conceptual framework
of a survey that was conducted in Barcelona (Spain) among 234
international university students between 2015 and 2017. The
respondents had a major interest in learning Spanish and getting to know
the local culture. They were requested to fill in a structured questionnaire
with a combination of open and closed questions to find out different
aspects concerning their profile, the opportunities for interacting with local
residents, their accommodation, catering, leisure and transport
arrangements in Barcelona, and the costs deriving from their academic
stay. The results provide an overview of key travel-related features that
must be taken into consideration in the conception, staging and
evaluation of language tourism experiences.
El turismo lingüístico como viaje educativo y subtipo del turismo cultural esta generando interés de los académicos poco a poco. Mientras que investigaciones previas se han centrado en la demanda del sistema del mercado del turismo lingüístico y en algunos aspectos relacionados con la oferta, este artículo explora los componentes del producto del turismo lingüístico. Una taxonomía de dichos componentes será presentada y constituye el marco conceptual de una encuesta llevada a cabo en Barcelona (España) entre 234 estudiantes de la universidad internacional entre 2015 y 2017. Los encuestados tenían un gran interés por aprender español y por llegar a conocer la cultura local. Se les pidió que rellenasen un cuestionario estructurado con una combinación de preguntas abiertas y cerradas para encontrar los diferentes aspectos concernientes a su perfil, las oportunidades de interacción con los locales, su alojamiento, catering, ocio y transporte en Barcelona, y los costes derivados de su estancia académica. Los resultados proporcionaron una visión de las características clave de los viajes que deben tenerse en cuenta en la concepción, puesta en escena y evaluación de las experiencias del turismo lingüístico.