Although eco-tourism have been discussed a lot from the viewpoints by
communities and residents (Beeton, 2006; Jamal and Stronza, 2009;
Ryan, 2002), the relationship among perception of eco-tourism,
interpretation needs and satisfaction from the perspective of visitors
remained unclear. Thus, the current study aimed at eco-tourism visitors
to the Taijiang National Park in Taiwan, examining their eco-tourism
perception, level of satisfaction, and interpretation needs. This study
used convenience sampling, with questionnaires distributed at Taijiang
National Park to visitors to the park. A total of 400 questionnaires were
distributed, and 356 valid questionnaires were returned, giving a
response rate of 89%. SPSS12.0 statistical software was used to carry
out descriptive statistics analysis, factor analysis, reliability analysis, ttests,
and analysis of variance on the data collected to show the sample
distribution, the reliability and validity of the scale, and the differences in
the perception of, and level of satisfaction toward, eco-tourism among
visitors from different backgrounds or with different interpretation needs.
The results showed that most eco-tourism visitors believe that
interpretation by tour guides is necessary. At the same time, visitors who
express a greater need for interpretation services had a more
comprehensive understanding of eco-tourism. The results of the
regression analysis showed that visitors who supported “giving back to
the community” had higher levels of eco-tourism satisfaction. Managerial
and academic applications were suggested based on the research
results.
A pesar de que el ecoturismo ha sido muy discutido desde el punto de vista de comunidades y residentes (Beeton, 2006; Jamal and Stronza, 2009; Ryan, 2002), la relación entre la percepción del eco turismo, las necesidades y satisfacción desde la perspectiva de los visitantes permanece ambigua. Así pues, el presente estudio se dirige a los eco turistas del Parque Nacional de Taijiang en Taiwan, examinando su percepción del eco turismo, su nivel de satisfacción, y necesidades de interpretación. Este estudio usó una muestra de conveniencia con cuestionarios distribuidos a los visitantes del Parque Nacional de Taijiang. Un total de 400 cuestionarios fueron distribuidos, y 356 cuestionarios validos fueron devueltos, dando una tasa de respuesta del 89%. El software estadístico SPSS12.0 fue usado para levar a cabo un análisis descriptivo estadístico, análisis de factores, test de confiabilidad de análisis y análisis de variación de los datos recolectados para mostrar la distribución de la muestra, la confiabilidad y la validez de la escala, y las diferencias de percepción y el nivel de satisfacción del ecoturismo entre los visitantes de diferentes procedencias o con diferentes necesidades de interpretación. El resultado mostró que la mayoría de los eco turistas creen que una interpretación por parte de los guías es necesaria. Al mismo tiempo, los visitantes que expresan una mayor necesidad de servicios de interpretación tenían una mayor comprensión del ecoturismo. Los resultados del análisis de regresión mostraron que los visitantes que apoyaban ‘’retribuir a la comunidad’’ tenían un mayor nivel de satisfacción con el ecoturismo. Se sugirieron aplicaciones administrativas y académicas basadas en los resultados de la investigación.