Hay dos principios que han hecho fortuna en los estudios sobre historia del libro y
la lectura. El primero sostiene que la costumbre de la lectura en voz alta, sea por los altos
índices de analfabetismo, sea por el placer de oír leer, determina que los autores
compongan los textos adecuándolos a esta recepción oral. En este artículo se pretende
demostrar que los indicios de oralidad que hay en los textos responden a la formación
retórica de los autores. Hasta el siglo xix la letra escrita se rige por la preceptiva de la
palabra retórica, que apunta al oído y no a los ojos. El segundo principio sostiene que el
lector subviene el mensaje, reinterpreta el texto en diferente dirección a la del autor.
Aquí argumento en contra de que el texto sea obra abierta, pues la retórica, por ser una
técnica persuasiva que busca la eficacia comunicativa, tiene como finalidad el que tal
cosa no suceda o, al menos, limitarla.
Two statements have gained particular currency among scholars of the History of
the Book and the History of Reading. The first one holds that writers were usually aware
of the fact that their texts were likely to be read aloud, either due to the high rate of
illiteracy or cIsc due merely to the pleasure to be derived from listening, and that therefore
this assumed orality contributed to shaping the text. On the contrary, this essay
would contend that traces of orality to be found in texts are the result of the writers’
knowledge of the arte of Rhetoric. Until the
19íh century, alí written discourse was built
on the preeepts of Rhetoric, which addresses and engages the car rather than the eye.
The second popular statement is that in the process of reading, readers may reinterpret
the message of the text, thus not necessarily accepting the authors’ intended meaning.
Here too, 1 would like to argue against the idea that a text is open to multiple interpretations,
since Rhetoric seeks to persuade listeners by communicating clearly and efficiently,
thus limiting the range of possible meanings one can derive from a text.