Empirical literature finds difficulties specifying and selecting proxies for human
capital. These difficulties may explain why the indicators used in several
international empirical studies are not closely linked to economic growth and
its sources.
This study offers an innovative perspective with an international indicator
of human capital that takes into account the quantitative and the qualitative
dimension of the concept, through the calculation of working hours corrected
by productivity on the basis of differences in educational attainment and differences
in skills and knowledge which exist between countries.
The study also applies Granger’s test to analyse, in a sample of 15 OECD
countries, the causality between the new indicator of human capital and GDP
and the new indicator and innovation, concluding that the multidimensional
indicator possesses a relation of causality that does not appear when tests are
carried out with traditional measures of human capital (gross enrolment rate in
secondary and average schooling years).
La literatura empírica encuentra dificultades a la hora de definir el capital
humano y seleccionar proxies para su medición. Estas dificultades podrían explicar
por qué diversos trabajos empíricos internacionales no encuentran una
relación estrecha entre los indicadores utilizados y el crecimiento económico
y sus fuentes.
Este trabajo ofrece una perspectiva innovadora, aportando un indicador de
capital humano que tiene en cuenta las dimensiones cuantitativa y cualitativa
del concepto, a través del cálculo de las horas trabajadas corregidas por las
diferencias en productividad, en base a las diferencias en niveles educativos
alcanzados, y a las diferencias en habilidades y conocimientos existentes entre
países.
El trabajo aplica, a su vez, test de Granger para analizar, para una muestra
de 15 países OCDE, la causalidad entre el indicador propuesto y el PIB y el
nuevo indicador y la innovación, concluyendo que el indicador multidimensional
posee una relación de causalidad que no aparece cuando se trabaja con
las medidas tradicionales de capital humano (tasas brutas de matriculación en
secundaria y años medios de estudio)