The media has recently alerted public opinion to a situation which research
into mathematical education has been highlighting for the last two decades: the
poor quality of primary teachers’ mathematical training. This failing of prospective
primary teachers (PPTs), which has been noted at an informal level in our
universities for some time, is the focus of this study. Against this background, the
paper describes an exploratory study using a survey about the mathematical
knowledge required for teaching with 737 trainee primary teachers at three Andalusian university training centres, carried out under the auspices of a Teaching
Innovation Project at one of them. Using the framework of the Mathematics
Teachers’ Specialised Knowledge (MTSK), and specifically, the sub-domain
concerning knowledge of mathematics topics, a questionnaire was developed
which contained items relating to fractions, decimals and percentages, chosen as
much for their inherent importance as for their application to other mathematical
contents and other disciplines within the scope of primary education. By this
means we were able to explore the prospective teachers’ knowledge of these
contents. The results highlighted a significant number of weaknesses, some already
described in the literature, and some strengths. In both cases, the findings
represent baseline data which can be compared with the situation in other primary
training centres. We hope they also provide food for thought for the educational
authorities in regard to university entrance selection procedures. More specifically,
the study should be a starting point for training centres to redesign their
programmes.
Los medios de comunicación han alertado recientemente a la opinión pública
acerca de una realidad que la investigación en educación matemática llevaba
evidenciando las dos últimas décadas: la deficiente formación matemática de los
maestros. Estas deficiencias, que habíamos venido constatando de manera informal
en nuestras universidades con los estudiantes para Maestro (EPM), son el objeto de
estudio de nuestra investigación. En ese contexto, este artículo describe un estudio
exploratorio tipo survey sobre el conocimiento matemático necesario para la
enseñanza que tienen 737 estudiantes para Maestro de tres centros de formación
de maestros de universidades andaluzas, realizado en el contexto de un Proyecto de
Innovación Docente de una de ellas. Usando el marco de conocimiento
especializado del profesor de Matemáticas (MTSK) y, dentro de él, el subdominio
relativo al conocimiento de los temas matemáticos, se elaboró un cuestionario que
contenía ítems relativos a fracciones, decimales y porcentajes, contenidos que
fueron elegidos tanto por su trascendencia intrínseca como por su aplicación a
otros contenidos matemáticos y a otras disciplinas en el ámbito de la Educación
Primaria. Esto nos ha permitido explorar el conocimiento que estos futuros
profesores poseen sobre esos contenidos. Los resultados han mostrado un número
importante de debilidades, algunas de las cuales ya habían sido descritas por
la literatura de investigación, y también algunas fortalezas. En ambos casos, la
información obtenida supone un referente para explorar la realidad de otros
centros de formación de maestros; un elemento de reflexión para las autoridades
académicas acerca de los procesos de selección para el acceso a la universidad y,más concretamente, a estos centros de formación; y un punto de partida para el
rediseño de sus programas de formación.