Con este artículo pretendemos describir y analizar algunos de los obstáculos y dificultades
que pueden encontrarse en una investigación acerca del papel del patrimonio como contenido
de enseñanza y aprendizaje en los libros de texto, así como las decisiones tomadas para
su resolución. El contexto en el que se desarrolla este trabajo constituye la primera fase de un
proyecto de I+D+i aprobado en la convocatoria de 2008 del Plan Nacional de Investigación,
y que lleva por título El patrimonio y su enseñanza: análisis de recursos y materiales para
una propuesta integrada de Educación Patrimonial.
Los obstáculos encontrados están relacionados tanto con los diversos instrumentos de
recogida y de análisis de la información (parrillas de observación, sistema de categorías, etc.)
como con las propias nociones del grupo investigador sobre el concepto y las tipologías del
patrimonio. En primer lugar, se analizan las causas de tales dificultades para después presentar
las soluciones adoptadas en referencia tanto a la adaptación de los instrumentos metodológicos
como a los criterios para el análisis y recogida de datos.
La reflexión del equipo sobre el concepto y la tipología del patrimonio ha supuesto una de
las cuestiones más complejas y a la vez más enriquecedoras de esta investigación. Esto se debe a que el patrimonio constituye un contenido escolar abstracto y complejo, aunque cercano y
concreto en sus diversas manifestaciones, puesto que forma parte de nuestra vida cotidiana
y de nuestro entorno más cercano.
En este trabajo se pone de manifiesto cómo en las investigaciones de carácter educativo suele
existir cierta distancia entre los presupuestos teóricos de partida y su aplicación práctica, por lo
que surgen dificultades y obstáculos a los que es necesario hacer frente ajustando y adaptando, de
forma consensuada, dichos presupuestos para la obtención de resultados más rigurosos.
In this article, some previous theories and theoretical positions on the presence of heritage in
compulsory education textbooks are analyzed. In addition, the difficulties which have appeared
before and during data collection and the decision-making processes are described. The context
of this work is the first stage of an R&D&I project, which was approved in 2008 for the National
Research Plan with the title «Heritage and its teaching: an analysis of resources and materials
for an integrated proposal for Heritage Education». For the development of this research, 112
Primary Education and ESO (Compulsory Secondary Education) textbooks were chosen on the
following subjects: Knowledge of the Environment for Primary Education and Social Sciences,
Nature Sciences and Physics and Chemistry for ESO. In order to have a significant sample for the
comparative analyses, the books chosen are used in three different Spanish Autonomous Regions
and are from four publishing companies with implantation in the whole country. The difficulties
encountered are due not only to the different tools used to collect and analyze data (observation
grids, categories system, etc.) but also the research group’s previous knowledge of the concept of
heritage and its typology. First, we have analyzed the causes of these difficulties and, subsequently,
the solutions adopted as regards both the adaptation of the methodological tools and the criteria
for analysis and data collection are presented. The research team’s reflection on the concept of
heritage and its typology has represented one of the most complex and enriching questions
of this research. This is due to the fact that heritage as a study content is very abstract and complex
although close at hand and concrete in its different manifestations, due to the fact that it forms part
of our daily life and immediate environment. This work demonstrates the differences between the
initial theoretical concepts and their later practical application in research into education and
the appearance of difficulties and obstacles. To overcome these obstacles and obtain more
accurate and relevant results, it is necessary to reach a consensus by adapting and combining
previous knowledge, theoretical positions and new proposals.