The aim of the present study is to identify and understand the tourist
experience construct, and how it differs by their age, sex, income level,
education and to suggest and recommend the strategies to develop the
Jammu and Kashmir as a tourist destination and enhance its brand
image. The study was carried out by collecting relevant information from
secondary data sources, which included books, journals and reports
published by government of India, Government of Jammu and Kashmir. A
self structured Questionnaire was designed and distributed among the
domestic and international tourists who visited Jammu & Kashmir. The
sample size was 291 and the study was conducted in the whole state of
Jammu and Kashmir. Data analysis was done by applying factor analysis,
and descriptive statistics. There were five factors those constituted the
tourist experience like ''Transportation and Service by the different
Carriers', 'Services at the Destination', 'Hotels and restaurants',
'Infrastructure at the destination' and Safety Security and Crowd
Management' and out of these the first two leaves the implications for
further improving and developing the destinations in Jammu and Kashmir.
The outcomes of the study as whole have significant managerial
implications for destination marketing managers.
La intención del presente estudio es identificar y entender la construcción de la experiencia turística, y como difiere de acuerdo a la edad, el sexo, el nivel de ingresos, la educación y para sugerir y recomendar las estrategias para el desarrollo de Jammu y Kashmir como destinos turísticos y realzar la imagen de su marca. El estudio fue llevado a cabo mediante la recolección de información relevante de fuentes de datos secundarias, lo que incluye libros, revistas, y reportes publicados por el gobierno de la India, y el gobierno de Jammu y Kashmir. Un cuestionario auto estructurado fue diseñado y distribuido entre los turistas domésticos e internacionales que visitaron Jammu y Kashmir. La magnitud de la muestra fue de 291 y el estudio fue llevado a cabo en todo el estado de Jammu y Kashmir. El análisis de los datos fue realizado mediante la aplicación del análisis de factores y las estadísticas descriptivas. Había cinco factores que constituían la experiencia del turista como ‘’Transporte y servicio por los diferentes medios de transporte’’, ‘’Servicios en el destino’’, ‘’Hoteles y restaurantes’’, ‘’Infraestructura y destino’’ y ‘’Seguridad y poblada administración’’ y de esas, las dos primeras dejaban implicaciones para seguir mejorando y desarrollando los destinos en Jammu y Kashmir. Los resultados del estudio en su conjunto poseen implicaciones directivas significantes para gestores de marketing de destino.