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Condenación, druidas y la destrucción de Mona: ¿venganza romana o desaprobación divina?

dc.contributor.authorAldhouse-Green, Miranda
dc.date.accessioned2014-02-19T11:03:29Z
dc.date.available2014-02-19T11:03:29Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10272/7689
dc.description.abstractThe Romans did not approve of the Druids, particularly in the first century AD, when they seem to have been at their most troublesome as foci for Gallo-British nationalism. Tacitus was describing an event that took place during the cataclysmic ‘Year of the Four Emperors’, when Rome was in chaos and, as a result, provincial rebellions flared, including a revolt in the Rhineland led by Julius Civilis. It was a time when the vulnerability of the imperial capital served to fan the flames of superstition that always smouldered beneath the canopy of rationality. In fact, the event Tacitus described was an accidental fire rather tha arson, but the perceived assault on the principal icon of romanitas, the Capitol, symbolised an attack on Rome itself and the empire. If Tacitus is to be believed, dissident Druids, operating in Gaul and Britain, spread the word that this disaster was an omen, signifying a seismic shift of power to the northern landsen_US
dc.description.abstractLos romanos no aprobaban los druidas, en particular en el primer siglo de nuestra era, cuando parecen haber presentado el mayor problema como focos del nacionalismo galo-bretón. El escritor romano Tácito describía un hecho que tuvo lugar durante el cataclísmico “Año de los cuatro emperadores”, cuando Roma estaba sumida en el caos y, como resultado, surgieron rebeliones provinciales, incluyendo una revuelta en las tierras del Rin, liderada por Julio Civilis. Fue una época en la que la vulnerabilidad de la capital imperial sirvió para avivar las llamas de la superstición que siempre ardieron por debajo de la cubierta de racionalidad. De hecho, el hecho descrito por Tácito fue un fuego accidental más que un incendio, pero el asalto percibido sobre el principal icono de la romanitas, el Capitolio, simbolizó un ataque sobre la misma Roma y el Imperio. Según Tácito, druidas disidentes que operaban en la Galia y Britania difundieron el mensaje de que este desastre era un presagio que anunciaba un sísmico cambio de poder para las tierras septentrionalesen_US
dc.language.isoengen_US
dc.rightsAtribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/
dc.subject.otherDoomen_US
dc.subject.otherOmenen_US
dc.subject.otherDruidsen_US
dc.subject.otherTacitusen_US
dc.subject.otherMonaen_US
dc.subject.otherCondenaciónen_US
dc.subject.otherPresagioen_US
dc.subject.otherDruidasen_US
dc.subject.otherTácitoen_US
dc.titleDoom, druids and the destruction of Mona: romam revenge or divine dissaproval?en_US
dc.titleCondenación, druidas y la destrucción de Mona: ¿venganza romana o desaprobación divina?spa
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articleen_US
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess


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