The implementation of content and language integrated learning (CLIL)
means significant changes in the way in which teaching is planned, sequenced and
carried out. The adoption of a new curriculum, which integrates linguistic and nonlinguistic material, as well as the linguistic and methodological needs that come with the introduction of this type of teaching, have generated feelings of concern and uncertainty. This paper reports those concerns and uncertainties in the Andalusian context, and strives for clarifying issues related to the theoretical assumptions, teaching implementation and creation of teaching units in CLIL.
La implantación de la enseñanza integrada de lengua y contenidos (AICLE)
supone la adopción de cambios significativos en la forma en la que la enseñanza es
planificada, organizada y llevada a cabo. La adopción de un nuevo currículo basado en
la integración de las áreas lingüísticas y de contenidos, así como los requisitos lingüísticos
y metodológicos derivados de su implantación generan cierta preocupación y desconfianza.
Este artículo aborda las causas que producen esta preocupación en el contexto
de Andalucía, revisando los principios de la enseñanza AICLE en lo relativo a sus
fundamentos teóricos y la problemática derivada de su aplicación.