Show simple item record

Interactive youth and civic cultures : the educational, mediatic and political meaning of the 15M

dc.contributor.authorHernández Merayo, Helena
dc.contributor.authorRobles Vílchez, María del Carmen
dc.contributor.authorMartínez Rodríguez, Juan Bautista
dc.date.accessioned2013-03-22T13:08:57Z
dc.date.available2013-03-22T13:08:57Z
dc.date.issued2013-03
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10272/6446
dc.description.abstractEsta aportación se justifica en la necesidad de analizar el contenido participativo que los jóvenes interactivos transmiten en el uso de TIC y de las redes sociales durante el origen del movimiento social del 15M. Los objetivos se han dirigido a comprobar cómo los jóvenes sienten, viven y experimentan la ciudadanía democrática a través de los soportes digitales y mediáticos, participando en el lugar público de la plaza donde se está formando una más informada ciudadanía digital entre la convergencia tecnológica, la hipertextualidad y la no linealidad. Se ha tratado de identificar tanto el contenido educativo de sus interacciones e implicaciones como el uso de los soportes digitales mediáticos en su organización colectiva. La metodología utilizada es el estudio de caso en profundidad, realizado durante los días de la acampada en la plaza pública, recogiendo observaciones, entrevistas, información de las redes sociales (Twitter, Facebook, n-1 y Tuenti), noticias de los medios de comunicación así como de los medios generados en la acampada, y todas las fotografías y cartelería del evento. Desde esta perspectiva tecnoeducativa se analiza cómo estos jóvenes ensanchan sus relaciones comunicativas y se conectan en red construyendo nuevos significados de lo educativo, lo social y lo político. El análisis de sus discursos nos descubre una reapropiación de los jóvenes de las TIC participando en la comunicación pública y aportando nuevas perspectivas para la educación ciudadana.en_US
dc.description.abstractThis contribution is justified by the necessity of analyzing the participative content that the interactive youth transmitted in the use of ICTs and social networks in the origin of the social movement of the Spanish Revolution. Our objectives have been focused on proving how young people feel, live and experience the democratic citizenship by means of audiovisual display systems, participating in public open spaces where a better informed digital citizenship is being formed among the technological convergence, hypertextuality and non linearity. We have tried to identify both the educational content of their interactions and implications and the use of audiovisual display systems in their organization as a group. The methodology we have used is the in-depth case study in the days when people occupied public spaces. We collected observations, interviews, information from the social networks (Twitter, Facebook, n-1, Tuenti), news in the media and also information, posters and photographs generated during the occupation by the participants themselves. From this techno-educational point of view we analyze how these young people widen their communicative relationships and get connected on line creating new meanings for educational, social and political issues. The analysis of their speeches shows us a reappropriation of the ICTs by these young people who express and communicate publicly and contributing in this way with new points of view for the citizenship education.eng
dc.language.isospaen_US
dc.language.isoeng
dc.publisherUniversidad de Huelvaen_US
dc.rightsAtribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/
dc.subject.otherRedes socialesspa
dc.subject.otherJóvenes interactivosspa
dc.subject.otherCiudadaníaspa
dc.subject.otherCultura mediáticaspa
dc.subject.otherParticipaciónspa
dc.subject.otherCultura juvenilspa
dc.subject.otherIdentidadspa
dc.subject.otherSocial networkseng
dc.subject.otherInteractive youtheng
dc.subject.otherCitizenshipeng
dc.subject.otherMedia cultureeng
dc.subject.otherParticipationeng
dc.subject.otherYouth cultureeng
dc.subject.otherIdentityeng
dc.subject.otherDigital citizenshipeng
dc.titleJóvenes interactivos y culturas cívicas: sentido educativo, mediático y político del 15Men_US
dc.titleInteractive youth and civic cultures : the educational, mediatic and political meaning of the 15Meng
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articleen_US
dc.identifier.doi10.3916/C40-2013-02-06
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España
Except where otherwise noted, this item's license is described as Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España

Copyright © 2008-2010. ARIAS MONTANO. Repositorio Institucional de la Universidad de Huelva
Contact Us | Send Feedback |