The knowledge on the tourist actors of the territory and their relations is a basic element for the active management of any tourist destination, since they have a special importance for the strategies and the actions that must be undertaken to adapt to the new conditions of the context. These conditions are characterized, among other things, by the disintermediation and the new habits of the tourist demand, in which the experience, the major activity in the destination and the discovery and self-organization are key factors. After reviewing the main features of accessible tourism and its situation in the current world context, this paper will examine the correlation in three specific Mediterranean countries (France, Spain and Morocco) between the level of development of accessible tourism and the relational dynamics generated by the actors involved in it. For this particular purpose, the Analysis of Social Networks and the Analysis of Contents of Social Networks will be applied.
El conocimiento sobre los factores turísticos de el territorio y sus relaciones son un elemento clave para la gestión activa de cualquier destino turístico, ya que tiene una especial importancia para las estrategias y acciones que han de tomarse para adaptarse a las nuevas condiciones contextuales. Estas condiciones se caracterizan, entre otras cosas, por la desintermediación y los nuevos hábitos de la demanda turística, en los que la experiencia, la actividad en el destino, el descubrimiento y la autoorganización son factores clave. Tras revisar las principales características del turismo accesible y su situación actual en el contexto mundial, este documento examinará la correlación en tres países específicos del mediterráneo (Francia, España y Marruecos) ente el nivel de desarrollo del turismo, y las relaciones dinámicas generadas por los factores involucrados. Para este propósito en particular, el Análisis de Redes Sociales y el Análisis de Contenidos de Redes Sociales será aplicado.