The aim of this study concerns the role of the application/adoption of Information and
Communication Technologies (ICT) in small and medium-sized enterprises (SME).
This investigation identifies the factors influencing the adoption of ICT in SMEs and
the benefits and/or costs for this type of firm. Based on one SME – Turistrela, the
case study method was chosen, with the data collection instruments being the
interview and documentary analysis. Based on the results obtained, ICT were found to
improve all processes and communication in the firm’s various departments, as well
as the connection with outside, from within the region to other countries. As ICT are
already implemented worldwide, these have become fundamental for the success of
Turistrela. The empirical evidence also shows that without these technologies, rapid
communication and the processing and analysis of information would be difficult, and
this type of activity in the selected firm would become more expensive and less
effective.
El objetivo de este estudio afecta al papel de la aplicación/adopción de Información y Comunicación Tecnológicas (ICT) en pequeñas y medianas empresas (SME). Esta investigación identifica los factores que influencian la adopción de ICT en SME y los beneficios y/o costes para este tipo de firmas. Basado en un SME, Turistrela, se eligió el método de estudio del caso, siendo los instrumentos de recopilación de datos la entrevista y el análisis documental. Basado en los resultados obtenidos, se encontró que las ICT mejoran todos los procesos y la comunicación entre los distintos departamentos de la firma, así como la conexión con el exterior, desde dentro de las regiones a otros países. Como las ICT son ya usadas en todo el mundo, estas se han convertido en fundamentales para el éxito de la Turistrela. La evidencia empírica también muestra que, sin estas tecnologías, la rápida comunicación y el análisis de información serían difíciles, y este tipo de actividades en la empresa seleccionada serían mucho mas caros y menos efectivos.